صفحه اصلی / مطالب و مقالات / سکس تراپی / هر آنچه بایستی در مورد طرحواره جنسی بدانید

هر آنچه بایستی در مورد طرحواره جنسی بدانید

نظریه طرحواره جنسی شامل سه بعد است ونشان می دهد که رفتار جنسی افراد در سه سطح: جهان اجتماعی یا سناریوی فرهنگی، بین فردی و درون روانی از یک طرحواره پیروی می کند. یعنی افراد یک جامعه، تصور از امور جنسی و الگوهای رفتار جنسی را در سه نمایشنامه دریافت کرده و به چالش می کشند.

سناریوی فرهنگی در واقع همان الگوی مقبول وتایید شده جامعه از امر جنسی است که افراد در قالب ادبیات، استعاره ها وکنش های روزمره و در بطن زمینه فرهنگی دریافت می کنند.

اما سناریو یا نمایشنامه درون روانی به شرایط روانی و شخصی هر فرد بستگی دارد و به تجربه های او درکودکی و طول زندگی و ، سن ؛ جنس و نژاد وطبقه اجتماعی که از آن برآمده بر می گردد.

سناریوی میان فردی، اشاره به روابطی دارد که ما با اطرافیانمان برقرار می کنیم و نوع قضاوتی که از قضاوت آنها نسبت به خودمان داریم. در فعالیت‌های جنسی مشترک، یک طرحواره جنسی مشخص می‌کند که کدام رفتارهای جنسی در هر موقعیت، مناسب تر و یا مورد انتظار است (مثلا در مورد انواع فعالیت‌های جنسی مناسب و ترتیب انجام فعالیت‌ها، یا اینکه چه کسی شروع کننده باشد؟ )

آنچه در این مطلب میخوانید

سطح انعطاف پذیری طرحواره جنسی زوج ها

در حالی که برخی از افراد ممکن است طرحواره های جنسی سفت و سخت تری داشته باشند (یعنی انتظارات ثابتی در مورد چگونگی رفتار جنسی در یک موقعیت خاص داشته یاشند)، برخی دیگر دارای طرحواره جنسی انعطاف پذیرتری هستند. در اصل، انعطاف‌پذیری طرحواره جنسی نشانه ای از اینست که فرد ، رویکرد همراه با نرمش بیشتری در رابطه جنسی دارد، به ویژه زمانی که با مشکلات سلامت جنسی مواجه می‌شود.

مواجه شدن با مشکلات جنسی

متأسفانه، چالش‌های سلامت جنسی در طول زندگی ما رایج هستند و تخمین زده می‌شود که یک سوم بزرگسالان یک یا چند مشکل جنسی را در 6 تا 12 ماه گذشته تجربه کرده‌اند. بنابراین افرادی که انتظارات سختگیرانه تری در مورد نحوه انجام رابطه جنسی دارند، اگر نتوانند به فعالیت های جنسی شان در مواجهه با یک مشکل جنسی نظم بدهند، ممکن است با مشکلاتی مواجه شوند. پژوهشگران فرض می‌کنند که نرمش بیشتر طرحواره های جنسی می‌تواند با رضایت جنسی بیشتر زوج‌هایی همراه شود که با چالش‌های جنسی، بهتر و راحت تر کنار می‌آیند. به عبارت دیگر، هر چه طرحواره جنسی افراد ، انعطاف پذیرتر باشد، راحت تربا مشکلات جنسیمواجه شده و کنار می آیند و برعکس، هرچه افراد در مورد رفتار های جنسی ایده آل، سخت گیرتر باشند، رضایت جنسی شان هم کمتر خواهد بود.

برای کسب اطلاعات در مورد داشتن رضایت جنسی و الگوهای ارگاسم پایدار ؛ کلیک کنید.

یک پژوهش در موردانعطاف پذیری طرحواره جنسی

هفتاد و چهار زوج با روابط بلندمدت در یک نظرسنجی آنلاین مربوط به انعطاف‌پذیری طرحواره جنسی شرکت کردند. زوج‌ها در دو مقطع زمانی مورد بررسی قرار گرفتند: پایه و چهار ماه بعد. از آنها در مورد مشخصات دموگرافیک، انعطاف‌پذیری طرحواره جنسی، میل جنسی دونفره، (یعنی میل جنسی موجود بین دو همسر)، رضایت جنسی و ناراحتی جنسی سؤال شد.

طبق فرضیه، پژوهشگران دریافتند که انعطاف‌پذیری بیشتر طرحواره جنسی با رضایت جنسی بالاتر در زوج‌ها ارتباط دارد. به‌علاوه، افرادی که انعطاف‌پذیری بیشتری را در رابطه جنسی گزارش کردند، میل جنسی بیشتر و پریشانی جنسی کمتری داشتند.

ارتباط بین انعطاف‌پذیری در رابطه جنسی و رضایت جنسی

با این حال، جالب توجه است، شرکت‌کنندگانی که نرمش بیشتری در طرحواره جنسی شان داشتند، درابتدای پژوهش،تمایل به داشتن همسری با میل جنسی پایین‌تر داشتند. اما 4 ماه بعد، این افراد میل جنسی خودشان را هم پایین گزارش کردند. نویسندگان این مطالعه معتقدند که تمرکز بر روی حل مشکلات جنسی ممکن است به طور ناخواسته منجر به جلب شدن بیشتر توجه افراد به مشکلات جنسی شان و پرهیز و اجتناب از یک تجربه جنسی خودبه‌خود شود و در طول زمان، این روش به یک راه حل برای همسران تبدیل شود. به عبارتی دیگر، برخی افراد به دنبال تجربه یک مشکل جنسی،از برقراری رابطه جنسیبصورت خودجوش، خودداری می کنند و در طول زمان ، این روش، به یک راه حل برای برخی از زوجها تبدیل می شود( شاید به همین دلیل، برخی ازمشکلات جنسی زوج ها، بدون درمان، مدت زیادی طول می کشد).

با این حال معمولا، انعطاف‌پذیری بیشتر طرحواره جنسی با رضایت جنسی بیشتر در اکثر زوج‌هایی همراه بود که با چالش‌های جنسی مواجه بودند. به این ترتیب، زوج ها ممکن است در نظر بگیرند که چگونه می توانند از نرمش بیشتری در تجربه های جنسی شان سود ببرند، به خصوص اگر یک یا چند فعالیت جنسی به طور موقت از لیست فعالیت هایشان خارج شده باشند.

اگر می‌خواهید درباره سلامت جنسی همسر مرد مبتلا به سرطان پروستات بیشتر بدانید؛ مطالعه این مطلب را از دست ندهید.



درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید
نظرات کاربران درباره این مطلب :صدیقی [ 1402-08-21 ]
۲۸سالمه متاسفانه زودانزالی شدید دارم در حد ۳۰ثانیه،هر جایی هم مراجعه کردم جوابی نگرفتم،مریضی خاصی هم ندارم،لطفا بگید باید چه کاری انجام بدم،ممنونم

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
مشاوره با دکتر میترا مولایی نژاد
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین