صفحه اصلی / مطالب و مقالات / سرطان ها و رابطه جنسی / سلامت جنسی همسر مرد مبتلا به سرطان پروستات

سلامت جنسی همسر مرد مبتلا به سرطان پروستات

اگر همسرتان به تازگی مبتلا به سرطان پروستات شده برای مراقبت از سلامت جنسی تان حتما این مطلب را بخوانید.

آنچه در این مطلب میخوانید

مقدمه

سرطان پروستات می تواند تأثیر منفی بر سلامت جنسی مردان داشته باشد و تخمین زده می شود که 85 درصد از بازماندگان از سرطان پروستات اختلال عملکرد جنسی را به شکل اختلال نعوظ (ED)، تغییر در ارگاسم ، انزال ، بی اختیاری جنسی ، تغییر در طول یا شکل آلت تناسلی. (از جمله افزایش انحنای آلت تناسلی) و کاهش میل جنسی گزارش می کنند.

این تغییرات می تواند برای بیماران مبتلا به سرطان پروستات بسیار دلسرد کننده باشد، اما می تواند تأثیر زیادی بر همسر آنها نیز داشته باشد. به همین دلیل، یک مطالعه اخیر ادراک، نگرانی‌ها و نیازهای همسران بازماندگان سرطان پروستات را از طریق مصاحبه‌های تلفنی نیمه ساختاریافته بررسی کرده.

مواد و روش ها

پژوهشگران با 12 نفر از زنانی که همسرشان بازماندگان سرطان پروستات بودند ،مصاحبه تلفنی انجام دادند. این شرکت‌کنندگان که از کلینیک ها و گروه‌های حمایتی برای مراقبان سرطان پروستات نمونه گیری شده بودند، در مورد سلامت جنسی و نیازهای برآورده نشده و همچنین افکار، ادراک و نگرانی‌هایشان در مورد سلامت جنسی صحبت کردند.

یافته ها

موضوع های مطرح شده در مصاحبه ها:

دیگر مثل قبل نبود. او دیگر نمی توانست رابطه برقرار کند، مگر اینکه از وکیوم استفاده کند تا نعوظ کامل داشته باشد... ما مدت زیادی را بدون هیچ دخولی سر کردیم. چیزهای دیگری هم بود. انواع لمس ها ،اما چون مدتی بود این کارها را انجام نداده بودیم، پس از مدت زمانی که دخول را انجام دادیم، دردناک بود... شاید چون آنقدر فاصله افتاده بود و صبر کرده بودیم برای من دردناک شده بود، در حالی که قبلا هرگز برای من دردناک نبود... فقط احساس می‌کنم اگر برای مدتها یا دوره‌های زمانی طولانی رابطه جنسی نداشته باشید، بدن شما تغییر خواهد کرد.»

جهت تنظیم جلسه مشاوره و یا بحث در رابطه با شرایط خاصتان با ما در 02188060379 تماس بگیرید. ما علائم شما را بررسی خواهیم کرد و نتیجه را به شما ارائه خواهیم داد.

ما قبلا هرگز مجبور نبودیم که برای رابطه جنسی برنامه ریزی کنیم... اما بعد از سرطان پروستات شما درگیر چیزی مثل وسایل کمکی برای اختلال نعوظ می شوید که نیازمند آنست که از قبل فکر و برایش برنامه ریزی کنید. بنابراین، گفتگو و بحث های زیاد برای عبور از این مرحله ضروری بود که در واقع پیوند عاطفی ما را هم با یکدیگر تقویت کرد، چون سرطان پروستات فقط یک بیماری مردانه نیست، بلکه یک بیماری زن و شوهر است.

همسرم دیگر تمایلی به نزدیکی نداشت. بنابراین من به نوعی شروع کننده شدم...تجربه ما این بود که تا آنجا که به هر دوی ما مربوط می‌شد، ما در وضعیت بهتری نسبت به بسیاری از زوج‌های دیگر قرار داشتیم، زیرا همچنان به رابطه ادامه می‌دادیم. هنوز برای من و او لذت بخش بود، حتی اگر او همیشه به اوج و ارگاسم نمی رسید.»

او هنوز مشکلات و مسائل مربوط به بی اختیاری ادرار را دارد و بنابراین من نمی‌خواهم به او فشار بیاورم، اما می‌خواهم او بداند که چه نیازی دارم که برآورده نمی‌شود... فکر می‌کنم به این دلیل است که این موضوع بسیار حساس است. و من می ترسم با مطرح کردن این موضوع به او فشار بیاورم.»

هیچ نوع اطلاعاتی در زمینه سلامت جنسی به شما داده نمی شود. درمانگران به شما نمی گویند و شما هم هیچ نظری ندارید... نه انکولوژیست و نه اورولوژیست هیچ کدام اطلاعاتی در این مورد به ما نداد. وقتی که این مورد کمی با اورولوژیست صحبت کردیم، اما مجبور شدیم خودمان ابتدا موضوع را مطرح کنیم... صادقانه بگویم که من را ناامید کردند »

اگر زنان بتوانند با یکدیگر صحبت کنند و بدانند که تنها نیستند، اگردر مورد این چیزهای وحشتناکی که پیش خودشان در مورد روابطشان به آنها فکر می‌کنند و می ترسند که از پسش بر نیایند، با هم حرف بزنند، توان تازه ای برای انجامش پیدا می‌کنند. من فکر می‌کنم یکی از عوامل واقعاً کلیدی در همه این‌ موارد، همین ارتباط با سایر افرادی است که در این سفر با شما همراه هستند.

بحث و نتیجه گیری

این یافته‌ها تجربه های زندگی همسران مردان بازمانده از سرطان پروستات و تلاششان را برای سلامت جنسی روشن می‌کند. این نکته مهم است، چون در حالی که خانمها اغلب به یک اندازه تحت تأثیر تغییرات در سلامت جنسی ناشی از سرطان پروستات و درمان‌های آن قرار می‌گیرند، ممکن است از بحث‌های درمانی و روند بهبودی جنسی کنار گذاشته شوند. پژوهشگران نتیجه گرفتند: «تحقیقات آینده و تلاش‌های بالینی باید برای بررسی تأثیر سرطان پروستات بر سلامت جنسی همسران و شناسایی روش هایبهینه برای رسیدگی به نیازهای برآورده نشده آموزش بهداشت جنسی و نیازهای حمایتی شان، مانند مداخلات آنلاین مناسب، ادامه یابد. تلاش‌های آتی باید بر ایجاد تعامل موثرو حمایتی خانم هایی که همسرشان مبتلا به سرطان پروستات شده با منابع سلامت جنسی و تلاش برای مشارکت بیشتر آنها در روند بهبودی جنسی متمرکز شود.»

اگر میخواهید اطلاعاتی در مورد شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته داشته باشید؛ کلیک کنید.



درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید
نظرات کاربران درباره این مطلب :کریمی [ 1402-08-21 ]
سلام اقای دکتر وقت بخیر بنده برای پروستات ازمایش دادم و سونو امروز جواب ازمایش رو که گرفتم دکتر نگرانم کرد ممنون میشم راهنماییم کنید چند سالی هست عفونت مزمن پروستات دارم

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
مشاوره با دکتر میترا مولایی نژاد
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین