صفحه اصلی / مطالب و مقالات / سرطان ها و رابطه جنسی / در مورد رابطه جنسی و سرطان دهان چه نکاتی باید بدانیم؟

در مورد رابطه جنسی و سرطان دهان چه نکاتی باید بدانیم؟

سرطان دهان سرطانی است که قسمت های مختلف از دهان از جمله لب ها، زبان، لثه ها، سطح داخلی گونه ها ، سقف یا کف دهان یا پشت حلق را درگیر می کند. در حالی که بسیاری از عوامل خطر سرطان دهان به رابطه جنسی مرتبط نیستند (مثلاً مصرف دخانیات، مصرف زیاد الکل، سیستم ایمنی ضعیف و قرار گرفتن بیش از حد لبها در معرض نور خورشید)، ویروس پاپیلومای انسانی HPV) باعث ایجاد حدود 70درصد سرطان های اوروفارنکس (نوع خاصی از سرطان دهان) می شود. ویروس پاپیلومای انسانی می تواند از طریق رابطه جنسی دهانی به دهان و گلو منتقل شود.

آنچه در این مطلب میخوانید

سرطان اوروفارنکس

سرطان اوروفارنکس سرطانی است که در اوروفارنکس، که قسمت میانی گلوی فرد در پشت دهان است، شکل می‌گیرد. اگرچه این نوع سرطان در حال افزایش است، خوشبختانه راه هایی برای کاهش خطر ابتلا به آن در افراد وجود دارد. همچنین، اگر این سرطان زود تشخیص داده شود، اغلب قابل درمان است.

عفونت مقاربتی پاپیلومای انسانی

افراد مبتلا به HPV

اکثر افراد فعال از نظر جنسی (تقریباً 80 تا 90 درصد) در مقطعی از زندگی خود به HPV مبتلا می شوند، اما معمولاً بدن به تنهایی قادر به پاکسازی ویروس است. به همین دلیل، بسیاری از مردم هرگز نمی دانند که به HPV مبتلا شده اند. با این وجود، ممکن است ویروس برای مدت طولانی در بدن باقی بماند و در برخی موارد باعث رشد غیر طبیعی سلولها و در نهایت سرطان شود.

واکسیناسیون HPV

واکسیناسیون در برابر HPV یک راه موثر برای محافظت در برابر سرطان دهان و حلق است. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) توصیه می کند که همه افراد بین 9 تا 26 سال در برابر ویروس پاپیلومای انسانی واکسینه شوند. در حالت ایده آل، کودکان دختر و پسر می توانند قبل از شروع فعالیت جنسی برای HPV واکسینه شوند تا شانس ابتلا به گونه های پرخطر ویروس را کاهش دهند. هدف این است که افراد قبل از قرار گرفتن در معرض ویروس HPV واکسینه شوند. به همین دلیل ممکن است تجویز واکسن برای افراد حتی تا سن 45 سال نیز انجام شود، بنابراین مهم است که این گزینه را با درمانگر خود در میان بگذارید.

راه های کاهش خطر ابتلا به سرطان دهان

انجام رابطه جنسی ایمن راه دیگری برای کاهش خطر ابتلا به سرطان دهان و حلق مرتبط با HPV است. اغلب مردم بر این باورند که کاندوم فقط برای رابطه جنسی واژینال یا مقعدی است، اما موانع محافظتی (از جمله کاندوم و محافظ دهانی) نیز باید در طول رابطه جنسی دهانی استفاده شود تا خطر انتقال HPV یا سایر بیماری های مقاربتی به دهان و گلو کاهش یابد.

درمان سرطان اوروفارنکس

در نهایت، سرطان اوروفارنکس قابل درمان است، به خصوص زمانی که زود تشخیص داده شود. اگر متوجه شدید که گلودرد مداوم، گوش درد، مشکل در بلع،احساس توده در پشت گلو، لکه سفید در دهان یا بالا آوردن خون همراه با سرفه دارید، حتما در اولین فرصت سرعت به دنبال دریافت مراقبت های پزشکی باشید.



درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید
نظرات کاربران درباره این مطلب :صفورا [ 1402-08-21 ]
من چند ماهه که توی گلوم احساس سوزش و خارش دارم و زبونم دون دون قرمز شده و توگلومم توده حس میکنم آیا نشانه سرطان دهان است

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
مشاوره با دکتر میترا مولایی نژاد
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین