صفحه اصلی / مطالب و مقالات / پژوهش های سلامت جنسی / تاثیر درمان شناختی رفتاری بر افکار فاجعه بار زنان با نزدیکی دردناک (واژینیسموس)

تاثیر درمان شناختی رفتاری بر افکار فاجعه بار زنان با نزدیکی دردناک (واژینیسموس)

اثربخشی رفتار درمانی شناختی بر افکار دهشتناک زنان مبتلا به واژینیسموس اولیه (نزدیکی و دخول دردناک): یک کارآزمایی تک موردی

آرزو رضایی، میترا ملایی نژاد، خدیجه شیرالی، میترا تدین

خلاصه

واژینیسموس یک اختلال جنسی شایع از دسته اختلالات تناسلی/ لگنی دخولی دردناک است. واژینیسموس ابعاد وسیعی دارد. ما دراین مطالعه اثربخشی رفتار درمانی شناختی را بر افکار دهشتناک و انقباض عضلات چهار زن مبتلا به واژینیسموس بررسی کردیم. تمام مشارکت کنندگان در پایان مداخله موفق به دخول واژینال بدون درد و ترس شدند. نتایج همچنین نشان داد درمان شناختی رفتاری در تغییر افکار دهشتناک و انقباض افراد واژینیسموس به‌صورت معنی‌داری مؤثر بود.

واژینیسموس یک اختلال جنسی شایع از دسته اختلالات تناسلی لگنی دخولی دردناک است. عوارض واژینیسموس ابعاد وسیعی دارد بنابراین مطالعه حاضر با هدف تعیین اثربخشی رفتار درمانی شناختی بر افکار دهشتناک و انقباض افراد مبتلا به واژینیسموس انجام شد.

روش‌کار

در این مطالعه کارآزمایی آزمایشی تک موردی و طرح خط پایه چندگانه، 4 زن مبتلا به واژینیسموس که در سال 1394 به درمانگاه‌های درمان اختلالات جنسی اهواز مراجعه کرده بودند، در مطالعه شرکت داده شدند. قبل و پس از مداخله، متغیر مربوط به انقباض و افکار دهشتناک توسط ابزار چندوجهی اختلال دخول واژینال در مشارکت کنندگان مورد ارزیابی قرار گرفت. آزمودنی‌ها پس از تعیین خطوط پایه در متغیر وابسته به ترتیب وارد مرحله درمان شناختی رفتاری شده و به مدت 8 جلسه هفتگی به‌صورت فردی مورد درمان قرار گرفتند. در این پژوهش از معنی داری بالینی استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها و ارزیابی کارایی، از روش‌های ترسیم دیداری یا تحلیل نمودار گرافیکی، بهبود تشخیصی و شاخص‌های شش‌گانه اینگرام استفاده شد.

یافته‌ها

تمام مشارکت کنندگان در پایان مداخله موفق به دخول واژینال بدون درد و ترس شدند. نتایج همچنین نشان داد درمان شناختی رفتاری در تغییر افکار دهشتناک و انقباض افراد واژینیسموس به‌صورت معنی‌داری مؤثر بود (05/0(p<

نتیجه‌ گیری

نتایج مطالعه حاضر نشان دهنده مؤثر بودن روش‌های شناختی رفتاری در بهبود واژینیسموس بود. بنابراین گنجاندن این نوع درمان در مداخلات در نظر گرفته شده برای این بیماران و انجام مطالعات وسیع‌تر با گروه‌های کنترل و تعداد نمونه‌های بیشتر توصیه می‌شود.