صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب غیر پزشکی / اکسی توسین؛ هورمون عشق، افسانه ها و باورها

اکسی توسین؛ هورمون عشق، افسانه ها و باورها

اکسی توسین یک مولکول پپتیدی با بسیاری از عملکردهای فیزیولوژیکی و رفتاری است. اکسی توسین بر اساس ارتباطش با تولید مثل - از جمله پیوند اجتماعی، رفتار جنسی، تولد و رفتار مادری - هورمون عشق نیز نامیده شده است. این مقاله به طور خاص به بررسی ارتباط و شباهت های بین اکسی توسین و عشق می پردازد. با این حال، افسانه های بسیاری در مورد این موضوع وجود دارد و دانش ما هنوز شکاف های زیادی در مورد این ارتباط دارد. دکتر سو کارترا سعی کرده تعدادی از این موارد را در این مقاله توضیح دهد. او می گوید ما فرض می کنیم که مزایای بالقوه عشق و اکسی توسین ممکن است در نتیجه تعامل با سیستم های قدیمی تر، از جمله وازوپرسین و سیستم ایمنی، بهتر درک شود. اکسی توسین یک مولکول ضدالتهابی است و با راه حل های اجتماعی که اخیراً تکامل یافته است برای انواع چالش های ضروری برای بقا و تولید مثل پستانداران به آنها کمک می کند . عملکردهای مشترک اکسی توسین و عشق پیامدهای عمیقی برای سلامتی و طول عمر دارد، از جمله پیشگیری و درمان التهاب بیش از حد و اختلالات مرتبط، به ویژه آنهایی که در اوایل زندگی و در دوره‌های تهدید یا بیماری مزمن رخ می‌دهند.

آنچه در این مطلب میخوانید

اکسی توسین چیست؟

اکسی توسین هورمونی است که در هیپوتالاموس تولید شده و توسط غده هیپوفیز وارد جریان خون می شود. عملکرد اصلی آن تسهیل زایمان است که یکی از دلایلی است که به آن «داروی عشق» یا «هورمون عشق» می گویند. اکسی توسین، مانند اندورفین یا سروتونین، نوعی هورمون در بدن ماست که احساسات مثبت را تقویت می کند.

اکسی توسین می تواند به ما کمک کند تا با عزیزانمان پیوند برقرار کنیم و از طریق لمس، موسیقی و ورزش آزاد می شود. اکسی توسین یک مولکول پپتیدی با عملکردهایی است که از احساس ایمنی و اجتماعی بودن و همچنین بقا و تولید مثل پشتیبانی می کند. اکسی توسین با راه حل های اجتماعی و عصبی-ایمنی برای استرس های مزمن ارتباط دارد. وازوپرسین، پپتیدی مرتبط با اکسی توسین ، اما ابتدایی تر است که، از استراتژی های بقای فردگرایانه تری پشتیبانی می کند. بحث ها و افسانه های زیادی پیرامون خواص اکسی توسین و عشق وجود دارد.

آیا اکسی توسین یک هورمون زنانه است؟

اولین افسانه در مورد عملکرد اکسی توسین زمانی بوجود آمد که این مولکول به عنوان یک هورمون تولید مثل زنانه شناخته شد، بدون اینکه اثرات شناخته شده ای در مردان وجود داشته باشد. با این حال، نقش اکسی توسین در مقابله با استرس نیز در جوندگان نر شناسایی شده است. با توجه به اهمیت اکسی توسین به عنوان یک مولکول ضد التهابی، این احتمال وجود دارد که اکسی توسین جنبه های خاصی از مردانه شدن را تعدیل کند و احتمالاً پیامدهای عصبی آندروژن ها را کاهش دهد. نقش متفاوت استروئیدهای جنسی و سیستم اکسی توسین-وازوپرسین نیز می تواند نقش عمده ای در ایجاد تفاوت گونه ها در رفتار اجتماعی شان داشته باشد.

آیا اکسی توسین یک هورمون ضد استرس است؟

اکسی توسین به عنوان یک هورمون استرس ، یک مولکول مقابله کننده با استرس یا هر دو] توصیف شده است. به طور کلی، اکسی توسین نقش اساسی در مقابله با چالش دارد. اکسی توسین واکنش استرس را تعدیل می کند و بازسازی را پس از دوره های چالش تسهیل می کند و برهمکنش های زیادی با محور هیپوتالاموس-هیپوفیز-آدرنال (HPA)، سیستم های ایمنی و خودمختارعصبی دارد. علاوه بر این، زمان یک عامل مهم در درک این جنبه از عملکرد اکسی توسین است. اکسی توسین و وازوپرسین هر دو تحت شرایط نیازهای حاد، از جمله ارگاسم جنسی، انزال، تولد، برقراری رابطه و پیوندهای عاطفی، ورزش شدید، درد شدید یا شوک- تروما آزاد می شوند. در تمام این موارد، حداقل یکی از نقش‌های اکسی توسین و ارتباطات اجتماعی ممکن است آرام کردن موجود زنده و کاهش التهاب باشد، به سیستم‌ها کمک می‌کند تا به هماهنگی و ثبات اولیه بازگردند، در حالی که نیازهای آلوستاتیک آینده( نیازهای بدن وقتی فرد در معرض استرس مکرر یا مزمن قرار می‌گیرد) را نیز پیش‌بینی می‌کنند.

چگونه اکسی توسین می تواند بر سلامت روان تأثیر بگذارد؟

نشان داده شده که اکسی توسین سطح استرس و اضطراب را کاهش می دهد. پژوهش ها نشان می دهد که اکسی توسین می تواند تأثیر مثبتی بر رفتارهای اجتماعی مرتبط با آن داشته باشد. مواردی مانند:

آیا اکسی توسین استعاره ای برای عشق و ایمنی است؟

کلمه «عشق» معانی و تعابیر بسیاری دارد. عشق را می توان به عنوان یک استعاره، البته با تظاهرات فیزیکی و روانی توصیف کرد. البته، حتی تداعی‌های مکرر در سطوح مختلف تحلیل، علیت را ثابت نمی‌کند. با این حال، در علم بیشتر تعاریف عشق شامل رفتارها و دلبستگی های انتخابی است. با استفاده از این تعریف محدود، می توان شباهت های قابل توجهی را بین عملکرد و خواص اکسی توسین و عشق شناسایی کرد. ویژگی‌ها و عملکردهای اکسی توسین و دلبستگی‌های اجتماعی نشان می‌دهد که این ساختارهای ظاهراً متنوع، ریشه‌های مشترکی دارند و می توان استدلال کرد که اکسی توسین جزء یک سیستم بیولوژیکی تجسم یافته است که از مزایای روابط ایمن پشتیبانی می کند.

اکسی توسین و عشق

هم اکسی توسین و هم عشق با مزایای مربوط به سلامتی و ایمنی از جمله حمایت عاطفی و جسمی ارتباط دارند. همچنین هر دو ، دارای تعاملات انطباقی با سیستم‌های ابتدایی و فردی هستند، از جمله فرآیندهای مورد نیاز برای مدیریت تهدیدها، التهاب و بیماری. این مکانیسم‌های قدیمی‌تر از بقای فردی در کوتاه‌مدت پشتیبانی می‌کنند، اما فعال شدن طولانی‌مدت سیستم ایمنی می‌تواند برای سلامتی طولانی‌مدت خطرناک باشد.

شباهت اکسی توسین و وازوپرسین

اکسی توسین و وازوپرسین دو هورمونی که شباهت های زیادی دارند:

اکسی توسین و وازوپرسین با سایر سیستم‌های دفاعی، از جمله سیستم‌های خودمختار عصبی و ایمنی، تعامل دارند و همچنین حالات احساسی لازم برای درک ایمنی را تنظیم می‌کنند. هر دو ماده، ظرفیت موجود زنده را برای نشان دادن انتخابی حالات رفتاری و احساسی لازم برای دفاع فعال در مقابل محرک های مختلف، از جمله هوشیاری و تحرک مورد نیاز برای فرار از تهدید، خطر یا درد، هماهنگ می‌کنند. عملکردهای رفتاری و سیستم خودمختار عصبی با واسطه پپتیدها همچنین می توانند بر ظرفیت بی حرکتی ارادی بدون ترس که برای تعاملات اجتماعی از جمله رفتارهای مادرانه و جنسی لازم است، تأثیر بگذارند.

اکسی توسین و مادر شدن

اکسی توسین نقش اساسی در شیردهی دارد، انجام زایمان را آسانتر می‌کند و می تواند به پستانداران اجازه دهد حتی در شرایط چالش‌های شدید، مانند موارد مرتبط با تولد انسان و تربیت کودک، به نوزادان خود وابسته شوند. زنان شیرده به طور منحصر به فردی قادر به مدیریت عوامل استرس زا هستند. افزایش اکسی توسین پس از زایمان به بیرون راندن جفت کمک می کند و می تواند از پیوند اولیه بین مادر و کودک حمایت کند. رشد نوزاد تازه متولد شده نیز توسط اکسی توسین تعدیل می شود، با اثرات محافظتی که می تواند پس از زایمان سزارین نیز از نوازد محافظت کند. علاوه بر این، نوزادانی که با شیر انسان بزرگ می شوند، کوکتلی حاوی تغذیه بهینه و همچنین خود اکسی توسین و باکتری های پروبیوتیک را دریافت می کنند.

سطح اکسی توسین چگونه کنترل می شود؟

تولید و ترشح اکسی توسین از طریق یک حلقه بازخورد مثبت کنترل می شود. این بدان معنی است که هورمون اکسی توسین باعث تحریک بیشتر ترشح خود می شود.

برای مثال، هنگامی که یک نوزاد تازه متولد شده شروع به مکیدن می کند، گیرنده های مکانیکی در نوک پستان و دهانه رحم فعال می شوند، یک حلقه بازخورد حسی مثبت ایجاد می شود که منجر به آزاد شدن اضافی اکسی توسین در مغز می شود.

افزایش تولید و ترشح اکسی توسین در خون باعث می شود که شیر به سینه برود.

نحوه افزایش اکسی توسین

سطوح پایین اکسی توسین با علائم افسردگی از جمله افسردگی پس از زایمان مرتبط است. پژوهشگران در حال بررسی این موضوع بودند که آیا تجویزاکسی توسین در قرص یا اسپری بینی ممکن است به کاهش اضطراب و افسردگی کمک کند، اما تا کنون نتایج ناامید کننده بوده. این موضوع تا حدودی به این دلیل است که عبور این هورمون از سد خونی مغزی دشوار است.

یک راه امیدوارکننده تر برای افزایش طبیعی اکسی توسین، ورزش است. یک مطالعه به جهش سطح اکسی توسین در بزاق شرکت کنندگان پس از تمرین هنرهای رزمی با شدت بالا اشاره کرده. به نظر می رسد موسیقی هم توانایی افزایش سطح اکسی توسین را دارد، به خصوص زمانی که افراد در یک گروه آواز می خوانند، که عنصر پیوند را اضافه می کند.

به نظر می رسد که تنها یک لمس ساده باعث افزایش ترشح اکسی توسین می شود. ماساژ دادن، در آغوش گرفتن، عشق و پیش نوازی ، یا در آغوش گرفتن کسی منجر به سطوح بالاتر این هورمون و احساس خوشبختی بیشتر می شود.

به خاطر داشته باشید اکسی توسین تنها یکی از چهار هورمون احساس خوب است.



درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید
نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
مشاوره با دکتر میترا مولایی نژاد
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین