صفحه اصلی / مطالب و مقالات / سرطان ها و رابطه جنسی / چند نکته و مروری بر کیفیت زندگی بیماران پس از جراحی سرطان آلت تناسلی

چند نکته و مروری بر کیفیت زندگی بیماران پس از جراحی سرطان آلت تناسلی

سرطان آلت تناسلی، اگرچه نادر است، اما سالانه بیش از 36000 نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد و در برخی کشورها از جمله ایالات متحده، بریتانیا و نروژ شیوع آن در حال افزایش است. رویکردهای جراحی از قطع عضو رادیکال تا جراحی حفظ اندام با هدف حفظ آلت تناسلی تکامل یافته است.

مطالعه جدیدی که در مجله مرور طب جنسی منتشر شده است، نه تنها بر پیامدهای انکولوژیک (مرتبط با سرطان)، بلکه بر جنبه های غیر سرطانی مانند نتایج زیبایی آلت تناسلی و عملکرد، کیفیت زندگی و رفاه روانی پس از درمان جراحی برای سرطان آلت تناسلی نیز تمرکز دارد.

آنچه در این مطلب میخوانید

مواد و روش ها

پژوهشگران مطالعه مروری سیستماتیک را بر روش های مدیریت سرطان آلت تناسلی با تمرکز بر نتایج عملکردی، زیبایی‌شناختی، روان‌شناختی و سلامت جهانی از سال‌های 2000 تا 2022 انجام دادند.

پیامدهای عملکردی که مورد ارزیابی قرار گرفت شامل عملکرد حسی ادراری، جنسی و تناسلی و نتایج زیبایی شناختی مانند ظاهر تناسلی و رضایت از زیبایی بود. پیامدهای روانشناختی و بین فردی مورد بررسی هم ،عزت نفس و سلامت روانی اجتماعی و مسائل مربوط به روابط زوجی و پیامدهای کیفیت کلی زندگی بود.

مطالعات موردی، کوهورت، و کارآزمایی‌های تصادفی‌سازی و کنترل‌شده ، با معیارهای خاص به عنوان مطالعات واجد شرایط در نظر گرفته شدند. داده ها با استفاده از الگوهای از پیش تعریف شده، استخراج و با استفاده از معیارهای ذهنی یا عینی، مانند پیامدهای گزارش شده توسط بیمار و ارزیابی های بالینی حوزه های مختلف ذکر شده در بالا، تجزیه و تحلیل شدند. در نهایت، نویسندگان به دلیل ناهمگونی مطالعات، تصمیم به انجام یک متاآنالیز گرفتند.

یافته ها در مورد کیفیت زندگی پس از جراحی سرطان آلت تناسلی به ما چه می گویند؟

این مطالعه شامل 26 مقاله بود که تکنیک‌های جراحی متنوعی را برای مدیریت سرطان آلت تناسلی، از جمله پنکتومی رادیکال،( برداشتن کامل آلت ) پنکتومی جزئی، گلانسکتومی رادیکال( برداشتن سر آلت بصورت کامل)، گلانسکتومی جزئی (برداشتن سر آلت بصورت جزئی) ، برداشتن موضعی گسترده (WLE) و بستن اولیه، بازسازی کامل سر و ختنه رادیکال را مورد بررسی قرار دادند.

عملکرد جنسی

عملکرد جنسی در 20 مطالعه با 805 بیمار، عمدتاً با استفاده از شاخص بین المللی عملکرد نعوظ (IIEF) ) مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج متفاوت بود، برخی از مطالعات بهبود عملکرد جنسی پس از جراحی را گزارش کردند، در حالی که برخی دیگر کاهش نشان دادند.

ادرار کردن پس از عمل جراحی

عملکرد ادرار در 9 مطالعه با 283 بیمار با استفاده از پرسشنامه های مختلف گزارش شد. در حالی که نتایج متفاوت بود، تعداد بیشتری از بیماران قادر به ادرار کردن در حالت ایستاده یا مانند گذشته پس از جراحی خود بودند.

عملکرد حسی و حس در ناحیه عمل

عملکرد حسی در 4 مطالعه با 99 بیمار مورد ارزیابی قرار گرفت و نتایج حاکی از تأثیر متفاوتی بر حساسیت بعد از جراحی بود. اگرچه بسیاری از افراد پس از جراحی کاهش حساسیت را گزارش کردند، برخی دیگر حساسیت حفظ شده را گزارش کردند.

زیبایی ناحیه عمل

داده های محدودی در مورد رضایت زیبایی وجود داشت، اما 4 مطالعه نتایج زیبایی شناختی مثبت را، به ویژه با تکنیک های جراحی ترمیمی خاص پیشنهاد کردند.

کیفیت زندگی از نظر سلامتی

کیفیت زندگی مرتبط با سلامت در 13 مطالعه با استفاده از ابزارهای مختلف مورد ارزیابی قرار گرفت و نتایج در مطالعات مختلف متفاوت بود.

در نهایت، خودانگاره، بهزیستی اجتماعی، رابطه‌ای و روان‌شناختی در تعداد محدودی از مطالعات مورد بررسی قرار گرفت که برخی از آنها اضطراب، افسردگی و سطوح مختلف عزت نفس را گزارش کردند.

با توجه به ناهمگونی زیاد نتایج، نکته ای که برای پژوهشگران چالش برانگیز بود این بود که در مورد تأثیر تکنیک‌های مختلف جراحی بر جنبه‌های عملکردی و روانی-اجتماعی در بیماران مبتلا به سرطان آلت تناسلی، نتیجه‌ منسجمی بگیرند.

بحث و نتیجه گیری

نتایج این مطالعه بر اهمیت بقا و زنده ماندن بیماران در مراقبت و تحقیقات سرطان آلت تناسلی تاکید می کند. پژوهشگران با تمرکز بر جراحی حفظ اندام، معتقدند ، در انجام این عمل ها باید به حفظ عملکرد آلت تناسلی و کاهش بار روانی پنکتومی رادیکال ( برداشتن کامل آلت تناسلی) توجه شود.

با این وجود، این بررسی چالش‌های متعددی را نشان می‌دهد، از جمله داده‌های محدود به دلیل نادر بودن این وضعیت، جمعیت ناهمگن بیماران و گزارش‌های غیر استاندارد. ارزیابی تأثیر تکنیک جراحی به صورت جداگانه دشوار است و ابزارهای اندازه گیری فعلی ممکن است به اندازه کافی نتایج چند وجهی جراحی سرطان آلت تناسلی را بررسی نکنند.

با در نظر گرفتن این موضوع، پژو هشگران معتقدند برای درک بهتر دیدگاه‌های بیمار و بررسی بیشتر پیامد های گزارش‌شده استاندارد شده توسط بیماران و همچنین برای ارزیابی نتایج قبل و بعد از جراحی، نیاز به داده‌های کیفی بزرگ‌تری هست تا درک و مراقبت های ما از بازماندگان سرطان آلت تناسلی بهبود یابد.

در نهایت، این مطالعه بر نیاز به درک جامع‌تر از نتایج متنوع جراحی سرطان آلت تناسلی و اهمیت رویکردهای جراحی مناسب و حمایت پس از عمل برای این بیماران تاکید می‌کند.



نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
مشاوره با دکتر میترا مولایی نژاد
افسانه هایی درباره ارگاسمافسانه هایی درباره ارگاسم
تاریخ انتشار : 1401-08-03
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین