صفحه اصلی / مطالب و مقالات / عفونت های جنسی / ایدز چیست و چه تفاوتی با HIV دارد؟

ایدز چیست و چه تفاوتی با HIV دارد؟

سندرم نقص ایمنی اکتسابی (ایدز) و ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV) اغلب به جای یکدیگر مورد استفاده قرار می گیرند، اما آنها مراحل مشخصی از پیشرفت بیماری را نشان می دهند. درک تفاوت بین HIV و ایدز برای درک بهتر پیچیدگی عفونت، انتقال آن و تأثیر آن بر سلامت جهانی مهم است.

آنچه در این مطلب میخوانید

HIV: مقصر اولیه

HIV ویروسی است که باعث ایجاد ایدز می شود. HIV با حمله و از بین بردن سلول های CD4، نوعی گلبول سفید که برای دفاع بدن در برابر عفونت ها ضروری است، سیستم ایمنی را تضعیف می کند. این ویروس عمدتاً از طریق آمیزش جنسی محافظت نشده، استفاده از سوزن های مشترک بین مصرف کنندگان مواد مخدر و از مادر آلوده به فرزندش در هنگام زایمان یا شیردهی منتقل می شود. بر اساس گفته‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها ( CDC)، اگر خون یا اندام‌ها از یک اهداکننده آلوده باشد، HIV می‌تواند از طریق انتقال خون یا پیوند اعضا نیز منتقل شود.

عفونت HIV مراحل مختلفی دارد. مرحله اول عفونت حاد HIV است که با علائمی شبیه آنفولانزا مشخص می شود. در این مرحله فرد مقدار زیادی ویروس HIV در خون خود دارد و بسیار مسری است.

مرحله 2 عفونت مزمن HIV است. در این مرحله از عفونت، HIV هنوز فعال است و به تولید مثل در بدن ادامه می‌دهد، حتی اگر فرد علائمی نداشته باشد. توجه به این نکته ضروری است که فرد در این مرحله از عفونت همچنان می تواند ویروس را با استفاده از سوزن های مشترک یا داشتن رابطه جنسی محافظت نشده منتقل کند. با این حال، آن‌ها می‌توانند از داروهای HIV برای جلوگیری از انتقال ویروس به مرحله سوم و نهایی پیشرفت: ایدز استفاده کنند.

ایدز: مرحله پیشرفته

ایدز آخرین مرحله عفونت HIV است (مرحله 3) و زمانی اتفاق می‌افتد که سیستم ایمنی بدن به شدت آسیب می‌بیند و فرد را مستعد ابتلا به عفونت‌های فرصت‌طلب و برخی سرطان‌ها می‌کند. انتقال از HIV به ایدز با کاهش قابل توجهی در تعداد کل سلول های CD4 بدن مشخص می شود که معمولاً کمتر از 200 سلول در هر سی سی خون اندازه گیری می شود،) در مقایسه با محدوده طبیعی 500 تا 1500 سلول در هر میکرولیتر( . افراد مبتلا به ایدز دارای بار ویروسی بالایی هستند و به راحتی می توانند HIV را به دیگران منتقل کنند.

تفاوت های کلیدی بین HIV و ایدز

مرحله عفونت:

تعداد سلول های CD4:

عفونت های فرصت طلب:

پیشگیری و درمان

درک تفاوت بین HIV و ایدز برای راهبردهای پیشگیری و درمان موثر ضروری است. تمرکز اولیه باید بر پیشگیری از انتقال HIV در بین افراد باشد تا از پیشرفت عفونت به سوی ایدز جلوگیری شود. اقدامات جنسی ایمن، استفاده از سوزن های تمیز، و درمان ضد رتروویروسی (ART) اجزای اصلی پیشگیری و درمان HIV هستند. درمان ضد رتروویروسی به معنی استفاده از داروهای ضد HIV برای کمک به افراد مبتلا به HIV مثبت برای کنترل ویروس، حفظ سیستم ایمنی سالم و به تاخیر انداختن پیشرفت ایدز است.

در نتیجه، اچ‌آی‌وی و ایدز مرتبط هستند، اما هر کدام نشان‌دهنده مراحل مختلف یک بیماری هستند. HIV عفونت اولیه است، در حالی که ایدز مرحله پیشرفته ای است که با آسیب شدید سیستم ایمنی مشخص می شود. تحقیقات مداوم و نو آوری های بهداشتی در تلاش جهانی برای مبارزه با اپیدمی HIV/AIDS ضروری و حیاتی است.



درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید
نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
مشاوره با دکتر میترا مولایی نژاد
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین