صفحه اصلی / مطالب و مقالات / دکتری تخصصی بهداشت باروری / اثرات احتمالی کووید -19 بر سلامت باروری مردان

اثرات احتمالی کووید -19 بر سلامت باروری مردان

کووید -19(COVID-19) بیماری ناشی از ویروسی به نام SARS-CoV-2، یک چالش بزرگ بهداشتی در سراسر جهان بوده است. با وجود تلاش‌هایی مانند واکسن‌ها، ویروس همچنان به گسترش خود ادامه می‌دهد و کارشناسان معتقدند که از یک اپیدمی به مرحله آندمیک (به معنای یک بیماری طولانی مدت و به طور منظم در جامعه) منتقل می‌شود.

پژوهش های نشان دهنده اثرات کووید -19 بر سلامت باروری مردان

با در نظر گرفتن این موضوع، متخصصان پزشکی انگیزه دارند تا در مورد اثرات بالقوه درازمدت کووید -19 از جمله تأثیر آن بر سلامت باروری مردان بیشتر بیاموزند. پژوهش ها در مورد این موضوع محدود است. با این وجود، برخی پژوهش ها نشان می‌دهند که ویروس ممکن است بر سلول‌های بیضه و تولید هورمون‌هایی مانند تستوسترون تأثیر بگذارد که می‌تواند بر باروری و سلامتی موثر باشد.

اخیراً، پژوهشگران یک مطالعه مروری جامع را برای جمع‌آوری اطلاعات در مورد اثرات بالقوه کووید -19 بر سلامت باروری مردان انجام دادند. تمام مطالعات مربوط به این موضوع به زبان انگلیسی که بین نوامبر 2019 و سپتامبر 2022 منتشر شده است، در این بررسی گنجانده شده است.

یافته های پژوهش تأثیر کووید -19 بر سلامت باروری مردان

یافته‌ها را می‌توان در یکی از دسته‌های زیر خلاصه و گروه‌بندی کرد:

با توجه به نمونه‌های بافتی، پژوهشگران این ویروس را در بیضه‌های مردانی که بر اثر کووید-۱۹ فوت کرده‌اند، پیدا کردند. بافت بیضه علائم آسیب دیدگی و کاهش تولید اسپرم را نشان داد. با این حال، این مطالعات فقط موارد شدید را مورد بررسی قرار دادند، بنابراین مشخص نیست که در موارد خفیف‌تر کووید -19چگونه ممکن است بر بیضه‌ها تأثیر بگذارد. برای درک بهتر این موضوع به پژوهش ها بیشتری با بیماران زنده نیاز است.

پژوهش ها در مورد تأثیر کووید -19 بر آندروژن ها و سایر هورمون ها نتایج متفاوتی را نشان داده است. در طول این بیماری، برخی از مطالعات نشان دادند که سطح تستوسترون پایین تر ، اما هورمون لوتئینیزه کننده (LH) افزایش یافته است، که نشان می دهد بدن ممکن است سعی در جبران آن داشته باشد. پس از بهبودی، سطح هورمون اغلب به حالت طبیعی باز می گردد، اما برخی از مردان هنوز تستوسترون پایینی دارند. این نکته ممکن است بر سلامت جنسی مردان تأثیر بگذارد، بنابراین درمانگران باید سابقه بیماری کووید-19 را هنگام درمان بیماران برای مشکلات هورمونی در نظر بگیرند.

مطالعات نشان داده اند که درمان جایگزینی تستوسترون (TRT) و درمان محرومیت از آندروژن (ADT) تأثیر قابل توجهی بر پیامدهای کووید -19 ندارند. به نظر می رسد درمان جایگزینی تستوسترون نه از بیماران کووید-19 محافظت می کند و نه به آنها آسیب می رساند، و درمان محرومیت از آندروژن ، نیز خطر یا شدت کووید-19 را به طور قابل توجهی تغییر نمی دهد.

(گفتنی است که درمان محرومیت از آندروژن به صورت سیستمیک که به آن هورمون درمانی نیز گفته می‌شود، مدت زمانی است که درمان اصلی سرطان پروستات متاستاتیک یا پیشرفته به حساب می‌آید.)

کووید -19 می تواند بر کیفیت اسپرم و پارامترهای منی تأثیر بگذارد. مطالعات نشان داده است که مردان مبتلا ممکن است غلظت اسپرم کمتر، تحرک کمتر و شکل های طبیعی اسپرم کمتری داشته باشند. نشانگرهای التهابی نیز می توانند در مایع منی افزایش یابند. این اثرات در طول عفونت حاد تشدید می شوند، اما ممکن است طی چند ماه بهبود یابند.

در نهایت، واکسن‌های کووید-19 تأثیر قابل‌توجهی بر کیفیت اسپرم یا باروری در مردان ندارند. برخی از مطالعات در ابتدا کاهش موقتی در پارامترهای اسپرم را پس از واکسیناسیون گزارش کردند، اما این یافته در تمام پژوهش ها یکسان نبود. به طور کلی، واکسن زدن بسیار اهمیت دارد، چون ابتلای به کووید-19 خودش می تواند به باروری آسیب برساند.