صفحه اصلی / مطالب و مقالات / ببماریهای زنان و درمان / سلامت واژن و مراقبت های پس از عمل واژینوپلاستی

سلامت واژن و مراقبت های پس از عمل واژینوپلاستی

واژینوپلاستی یک عمل جراحی است که ممکن است برای برخی از زنان ترنسجندر یا افراد دارای نارضایتی جنسیتی که در بدو تولد به آنها ویژگی های مردانه اختصاص داده شده است انجام شود. این عمل شامل ایجاد یک کانال واژن و در صورت تمایل، یک فرج برای تأیید هویت جنسی است.

با وجود اهمیت زیادی که این موضوع برای رفاه این افراد دارد، اطلاعات کمی در مورد عمل جراحی واژن و مراقبت از افراد پس از واژینوپلاستی، وجود دارد. به این ترتیب، یک مطالعه اخیر در کانادا به نگرانی‌ها افرادی که حداقل یک سال پیش تحت عمل واژینوپلاستی قرار گرفته‌اند، در مورد عمل جراحی واژن پرداخته است.

پژوهشگران با نظرسنجی از شرکت‌کنندگان در مورد واژینوپلاستی ، به شناسایی دسته‌هایی از افراد با تجربیات مشابه در مورد سلامت واژن و عملکرد کلی جمعیت پرداختند.

در مجموع 60 نفر که حداقل یک سال قبل، تحت عمل واژینوپلاستی قرار گرفته بودند در این مطالعه شرکت کردند. این افراد یک نظرسنجی آنلاین را تکمیل کردند که شامل سؤالاتی در مورد اطلاعات دموگرافیک، نگرانی های زنانه، و تمرین های مواجهه درمانی ، از جمله دوش واژینال ، استفاده از دیلاتورها ، پذیرش فعالیت جنسی ، استفاده از روان کننده ها ، اقدامات بهداشتی، و داروها/درمان های موضعی یا سیستمیک بود.

در این نمونه غیرتصادفی ، 85٪ از شرکت کنندگان حداقل یک نگرانی زنانه از زمان واژینوپلاستی خود داشتند، و 61٪ یک نگرانی در سال گذشته داشتند. نگرانی های رایج شامل مسائل مربوط به بهبودی (50%)، رشد بیش از حد بافت (بافت دانه داراضافه در محل زخم- هیپرگرانولاسیون) (42%) و عفونت های دستگاه ادراری (UTIs) (30%) بود.

شایع ترین نگرانی شرکت کنندگان در سال گذشته رشد موهای داخلی (23%)، مشکلات مربوط به بهبود و ترمیم زخم (16%) و عفونت های دستگاه ادراری (13%) بود. در نهایت، 56٪ علائم اخیر واژن، از جمله بو (27٪) و خونریزی واژینال (21٪) را تجربه کرده بودند.

در مورد تمرین های واژینال، تقریبا نیمی از افراد (48%) به صورت هفتگی از دیلاتورهای واژینال استفاده می کردند و 52% در ماه گذشته دوش واژینال انجام داده بودند.

پس از تجزیه و تحلیل آماری، محققان 4 دسته از تمرین های واژینال را در میان شرکت کنندگان کشف کردند: استفاده از روش های مواجهه محدود. استفاده از دیلاتورها بدون دوش؛ استفاده از دیلاتورها همراه با دوش ؛ و روش های متنوع مواجهه درمانی .

گروه اول (7 نفر) کمترین مواجهه درمانی را داشتند و هیچ یک از آنها استفاده از دوش واژینال و دیلاتورها یا داشتن رابطه جنسی را گزارش نکردند. گروه دوم (20 نفر) روی گشاد کردن، دوش نکردن، نشان دهنده فرکانس بالای درج داخل واژینال (مانند اتساع یا داشتن رابطه جنسی پذیرا) و استفاده از روان کننده ها تمرکز کردند.

گروه سوم (14 نفر) به استفاده مکرر از آب برای دوش واژینال ، و استفاده از لوبریکانت ها برای دوش واژینال به همراه دیلاتورها پرداختند. در نهایت، گروه چهارم (15 نفر) روش های متنوع مواجهه درمانی داشتند، از جمله استفاده از محلول‌هایی غیر از آب برای دوش واژینال ، دیلاتورهای واژینال، روان‌کننده‌ها، دستمال‌های بهداشتی و پروبیوتیک‌ها.

پژوهشگران هیچ ارتباط معنی داری بین گروه و نگرانی های زنانه افراد پیدا نکردند. با این حال، با توجه به اینکه شیوه‌های مراقبت از واژن و استراتژی‌های درمانی در بین شرکت‌کنندگان متفاوت است، واضح است که کاربرد دستورالعمل‌های مبتنی بر شواهد در مورد نحوه مراقبت از واژن بعد از واژینوپلاستی بسیار مفید خواهد بود.

در این بین، افرادی که تحت عمل واژینوپلاستی قرار گرفته اند، از کمک و مشاوره متخصصان با تجربه در مورد مراقبت های پس از عمل سود می برند. به این ترتیب، آنها ممکن است به اطلاعاتی در مورد روشهای سالم مراقبت از واژن خود دست پیدا کنند.



درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید
نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
مشاوره با دکتر میترا مولایی نژاد
اختلال نعوظ و درمان های رایجاختلال نعوظ و درمان های رایج
تاریخ انتشار : 1402-10-27
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین