صفحه اصلی / مطالب و مقالات / درد دخول و واژینیسموس / چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

واژینیسموس یک وضعیت سلامت جنسی در زیر چتر اختلال درد/دخول تناسلی لگنی (GPPPD) است که باعث می‌شود عضلات کف لگن زن در پاسخ به تلاش برای دخول منقبض شده و دخول را دشوار، دردناک یا حتی غیرممکن می‌کند.

آنچه در این مطلب میخوانید

عوارض جانبی اختلال واژینیسموس

این وضعیت می تواند عوارض جانبی منفی زیادی به همراه داشته باشد، به خصوص زمانی که صحبت از سلامت جنسی فرد باشد. عوارض جانبی شایع عبارتند از:

با این وجود، اقداماتی وجود دارد که فرد مبتلا به واژینیسموس و همسرش می توانند برای بهبود سلامت و تجربیات جنسی خود انجام دهند.

فیزیوتراپی و تمرین های کف لگن برای درمان واژینیسموس

واژینیسموس ناشی از سفت شدن بیش از حد عضلات کف لگن است، بنابراین آموزش مجدد عضلات کف لگن محل خوبی برای شروع درمان است. فیزیوتراپیست های کف لگن و سکس تراپیست های آموزش دیده می توانند تمریناتی را به بیماران آموزش دهند که به آنها کمک می کند تا عضلات کف لگن خود را آرام کرده و آزاد کنند. هنگامی که تمرینات عضلات کف لگن به درستی تحت نظارت یک متخصص آموزش دیده انجام شود، می تواند عملکرد این عضلات را بهبود بخشد و به آنها اجازه می دهد در پاسخ به تلاش برای دخول، رها و ریلکس شوند.

تکنیک های آرامش برای بهبود واژینیسموس

تمرکز حواس، تمرینات تنفسی و لمس ملایم می تواند به فرد کمک کند عضلات کف لگن خود را شل کند. گنجاندن مداوم تکنیک‌های آرام‌سازی در روال جنسی ممکن است برای افراد مبتلا به واژینیسموس مفید باشد.

کاربرد دیلاتورها در واژینیسموس

دیلاتاتورها که به عنوان مربی واژن نیز شناخته می‌شوند، دستگاه‌هایی به شکل تامپون هستند که در اندازه‌های مختلف وجود دارند و می‌توان از آنها برای باز کردن و کشش آرام عضلات اطراف واژن استفاده کرد. با استفاده روزانه از دیلاتورها و افزایش تدریجی اندازه دیلاتور مورد استفاده، فرد مبتلا به واژینیسموس می تواند به تدریج از لمس چیزی درون واژن خود احساس راحتی کند.

سکس تراپی و/یا مشاوره گروهی برای درمان واژینیسموس

سکس تراپی و/یا مشاوره گروهی ممکن است برای بیماران مفید باشد تا از این طریق روی هر عامل روانشناختی که ممکن است به بیماری آنها کمک کرده یا ناشی از آن باشد، کار کنند. درمانگران جنسی می توانند به بیماران و همسرانشان کمک کنند تا استراتژی هایی را برای تقویت تجربیات جنسی خود، محدود کردن درد و ناراحتی و برقراری ارتباط موثر با یکدیگر ایجاد کنند.

درمان واژینیسموس با بوتاکس (سم بوتولینوم نوع A)

افرادی که با برخی از رویکردهای ذکر شده کار کرده اند و هنوز با علائم واژینیسموس دست و پنجه نرم می کنند، ممکن است یک درمان تزریقی سم بوتولینوم نوع A (Botox:registered:) را برای شل کردن موقت عضلات کف لگن در اطراف واژن انجام دهند. این درمان برای واژینیسموس معمولا با دیلاتورهای واژینال و/یا فیزیوتراپی کف لگن همراه می‌شود، به طوری که واژن می‌تواند به آرامی با قطرهای بزرگ‌تر سازگار شود در حالی که عضلات اطراف آن از تزریق بوتاکس شل می‌شوند.

صرف نظر از اینکه چه مدت ممکن است فرد از واژینیسموس رنج برده باشد، امیدی برای بهبود وجود دارد. واژینیسموس می تواند یک بیماری مزمن باشد که نیاز به نگهداری روتین با تمام تکنیک های توصیف شده دارد، به همین دلیل مهم است که با درمانگر خود در مورد این گزینه ها و سایر گزینه های درمانی صحبت کنید.

برای کسب اطلاعات در مورد تاثیر داشتن یک بیضه بر عملکرد جنسی ؛ کلیک کنید.



درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید
نظرات کاربران درباره این مطلب :فاطمه روئین تن [ 1402-10-06 ]
من ۸ساله ازدواج کردم هنوزنتونستم رابطه برقرارکنم واژینمسون دارم چکارکنم

حسین [ 1402-08-21 ]
من مدت 5 سال هست که ازدواج کردم و به دلیل بیماری واژینیسموس همسرم تا الان موفق به ایجاد رابطه نشدیم. حدود 5 ماه هست که برای درمان اقدام کردیم اما ایشون اصلا جدی نمیگیره و انگار براش مهم نیست چکار باید بکنم ؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
مشاوره با دکتر میترا مولایی نژاد
اختلال نعوظ و درمان های رایجاختلال نعوظ و درمان های رایج
تاریخ انتشار : 1402-10-27
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین