صفحه اصلی / مطالب و مقالات / سلامت جنسی مردان / استفاده از داروی زیافلکس در بیماران پیرونی با انحنای آلت تناسلی به سمت پایین

استفاده از داروی زیافلکس در بیماران پیرونی با انحنای آلت تناسلی به سمت پایین

بیماری پیرونی (PD) وضعیتی است که شامل تشکیل پلاک‌هایی در زیر پوست آلت تناسلی است که باعث ناهنجاری‌های آلت تناسلی مانند فرورفتگی یا انحنا می‌شود. در حالی که اغلب افراد مبتلا به بیماری پیرونی انحنای رو به بالا یا یک طرف را تجربه می کنند، گاهی اوقات افراد دارای انحنای شکمی یا رو به پایین هستند.

آنچه در این مطلب میخوانید

داروی کلاژناز کلستریدیوم هیستولیتیکوم چیست؟

کلاژناز کلستریدیوم هیستولیتیکوم (CCH) که با نام تجاری زیافلکس Xiaflex شناخته می شود، یک درمان تایید شده توسط سازمان غذا و دارو FDA برای بیماری پیرونی است. این دارو، یک داروی تزریقی است که با شکستن پلاک ها یا بافت های سفت شده که در ایجاد بیماری پیرونی نقش دارند، عمل می کند.

مطالعات اولیه زیافلکس، افراد مبتلا به خمیدگی شکمی (رو به پایین) آلت تناسلی را به دلیل نگرانی های مربوط به ایمنی از لیست مشارکت کنندگان حذف کردند .با این حال، با وجود حذف زودهنگام، از سال 2015، داروی کلاژناز کلستریدیوم هیستولیتیکوم (زیافلکس) به بیماران دچارخمیدگی های رو به پایین آلت، پیشنهاد شده و ایمنی و اثربخشی مشابهی با سایرخمیدگی ها نشان داده است.

یک مطالعه اولیه روی 25 بیمار مبتلا به خمیدگی شکمی نتایج قابل مقایسه ای را از نظر کبودی و هماتوم (حوضچه های خون لخته شده) بدون آسیب مجرای ادراری گزارش کرد. یک پژوهش تحلیلی جدید برای مقایسه ایمنی و اثربخشی استفاده از زیافلکس در انحناهای رو به پایین و غیر شکمی و با هدف به روز رسانی و گسترش این یافته ها و با بررسی نتایج در یک گروه بزرگتر از بیماران از سال 2014 تا کنون انجام شد.

تاثیر داروی زیافلکس بر بیماری پیرونی

در فوریه 2023، تجزیه و تحلیلی بر روی داده ها و اطلاعات مربوط به مردانی انجام شد که از مارس 2014 تحت تزریق زیافلکس داخل ضایعه برای بیماری پیرونی قرار گرفته بودند و داده هایشان درپایگاه داده گردآوری شده بود. پایگاه داده شامل همه بیماران تحت درمان بود و اطلاعات این مردان نمایانگر داده های مربوط به دنیای واقعی در مورد این دسته از بیماران بود. بیماران بر اساس جهت انحنای آلت تناسلی به گروه های با انحنای رو به پایین یا غیر شکمی(انحنای رو به بالا یا یک طرف) دسته بندی شدند. پروتکل تزریق در طول زمان تکامل یافته و شامل اجزای متعددی بود. از سال 2015، مردان دارای انحنای شکمی( انحنای رو به پایین) پس از مشاوره کامل در مورد خطرات احتمالی، تحت درمان با زیافلکس قرارگرفته بودند.

ارزیابی‌ها، از جمله ارزیابی‌های انحنای آلت تناسلی و پرسش‌نامه‌های استاندارد شده، برای همه افراد در ابتدا و بعد از تزریق زیافلکس انجام شده و عوارض جانبی با توجه خاص به کبودی ها و هماتوم ها بررسی شد.

با هدف ارائه درک جامعی از نتایج درمان، تجزیه و تحلیل‌های آماری ویژگی‌های پایه و نتایج بین گروه‌ها مقایسه شد، این مقایسه با استفاده از دو تعریف متمایز انجام شد: یکی بر اساس جدیدترین داده‌های موجود و دیگری بر روی مردانی که تمام 8 تزریق زیافلکس را تکمیل کرده یا به دلیل رضایت قطع کرده بودند.

نتایج درمان پیرونی با زیافلکس

در تجزیه و تحلیل داده ها ، 560 بیمارمبتلا به پیرونی مورد مطالعه قرار گرفتند که شامل 85 نفر با پیرونی با انحنای رو به پایین و 475 نفر با انحنای غیر شکمی(انحنای رو به بالا یا یک طرف) بود. ویژگی‌های پایه تا حد زیادی بین گروه‌ها مشابه بود، به جز تفاوت‌هایی در طول آلت تناسلی و نمرات پرسشنامه بیماری پیرونی. میانه انحنای آلت تناسلی 60 درجه برای موارد با انحنای رو به پایین و 65 درجه برای موارد غیر شکمی(انحنای رو به بالا یا یک طرف) بود.

پروتکل درمانی شامل تزریق زیافلکس و درمان های کمکی (اضافی) بود. تغییرات ایجاد شده در انحنای آلت تناسلی بین گروه‌های پیرونی با انحنای رو به پایین و غیر شکمی(انحنای رو به بالا یا یک طرف) قابل مقایسه بود، این نتایج با روندی به سمت بهبودی بیشتر در موارد با انحنای رو به پایین همراه بود. عوارض جانبی نیز بین گروه ها مشابه بود، اگرچه هماتوم در موارد پیرونی با انحنای رو به پایین بیشتر بود، هیچ آسیب مجرای ادرار گزارش نشده است.

به طور کلی، اکثر بیماران بهبود معنی‌داری را در وضعیت خود گزارش کردند که بر اثربخشی درمان زیافلکس در موارد پیرونی با انحنای رو به پایین و غیر شکمی(انحنای رو به بالا یا یک طرف) تأکید می کند.

بحث و نتیجه گیری در مورد درمان پیرونی با زیافلکس

نتایج این مطالعه اثربخشی و ایمنی تزریق زیافلکس را در درمان موارد پیرونی با انحنای رو به پایین آلت تناسلی نشان می‌دهد. آنها بهبودهای قابل مقایسه یا حتی بیشتری را در موارد انحنای رو به پایین در مقایسه با انحناها در سایر جهات نشان می دهند. تغییرات در تکنیک‌های درمانی، مانند افزودن درمان کشش آلت تناسلی Restorex، نتایج را بهبود بخشیده است، به‌ویژه برای برخی از انحناهای پشتی آلت تناسلی. علیرغم تغییرات در پروتکل ها، تزریق زیافلکس به طور کلی ایمن به نظر می رسد و هیچ گونه عوارض مجرای ادرار گزارش نشده است. این مطالعه بر پتانسیل زیافلکس به عنوان یک گزینه درمانی برای بیماری پیرونی در تمام جهات انحنا تاکید دارد. با این حال، ذکر این نکته مهم است که اگرچه این دارو در ایالات متحده موجود است اما در حال حاضر در اروپا و برخی نقاط دیگر در سراسر جهان در دسترس نیست،



درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید
نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
مشاوره با دکتر میترا مولایی نژاد
افسانه هایی درباره ارگاسمافسانه هایی درباره ارگاسم
تاریخ انتشار : 1401-08-03
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین