صفحه اصلی / مطالب و مقالات / داروهای رایج / آیا مردان دارای پروستات بزرگ باید از مصرف برخی داروها پرهیز کنند؟

آیا مردان دارای پروستات بزرگ باید از مصرف برخی داروها پرهیز کنند؟

مردان مبتلا به بزرگی پروستات نباید داروهای حاوی آنتی هیستامین یا ضداحتقان مصرف کنند. این عوامل اغلب در داروهای سرماخوردگی، سینوس و آلرژی یافت می شوند که بدون نسخه در داروخانه ها فروخته می شوند.

آنچه در این مطلب میخوانید

آناتومی پروستات

برای درک علت این مساله، مرور برخی نکات از آناتومی پروستات کمک می کند. پروستات غده ای به اندازه گردو است که مایع منی تولید می کند. این مایع با اسپرم مخلوط می شود تا انزال ایجاد کند - مایع منی ، مایعی است که وقتی مرد به اوج لذت می رسد از آلت تناسلی خارج می شود. مجرای ادراری یا پیشابراه، لوله ای است که از آن ادرار و منی از بدن خارج می شود و از پروستات عبور می کند.

هپیرپلازی غده پروستات

با افزایش سن مردان، رشد غده پروستات به سمت داخل شایع است. این هیپرپلازی، منجر به بزرگ شدن پروستات یا اصطلاحاً هیپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH) می شود. دانشمندان مطمئن نیستند که چرا این اتفاق می افتد. در برخی موارد، پروستات به صورت خودی خود بزرگ نمی شود، اما دستخوش تغییراتی می شود که آن را به مواد شیمیایی که بدن شما به صورت طبیعی تولید می کند حساس تر می کند.

تغییرات پروستات ناشی از مصرف دارو

پروستات همچنین ممکن است دچار تغییرات دیگری شود که جریان ادرار را کاهش و علائم ادراری مانند تکرر و فوریت را افزایش دهد. به دلیل این تغییرات، بسیاری از مردان در تخلیه مثانه دچار مشکل می شوند، متوجه می شوند که مجبورند بیشتر از دستشویی استفاده کنند (مخصوصاً شب ها)، یا میل بیشتری برای ادرار کردن دارند.

آنتی هیستامین ها و ضد احتقان ها ممکن است به این مشکل اضافه کنند. این داروها می‌توانند موجب شوند ریلکس شدن پروستات و مثانه به سختی انجام شود و جریان ادرار را با مشکل مواجه کنند. خوشبختانه راه های دیگری برای درمان سرماخوردگی و آلرژی وجود دارد. مردان مبتلا به BPH باید در مورد درمان های مناسب با درمانگر خود صحبت کنند.



درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید
نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
مشاوره با دکتر میترا مولایی نژاد
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین