صفحه اصلی / مطالب و مقالات / پژوهش های سلامت جنسی / آیا پدیده ای به نام توپ های آبی ( کبود بیضگان) واقعا وجود دارد؟

آیا پدیده ای به نام توپ های آبی ( کبود بیضگان) واقعا وجود دارد؟

این مقاله در مورد اصطلاحی به نام توپ های آبی Blue Balls ( بیضه های آبی- شق درد) نوشته شده. پدیده ای که به معنی بروز درد و ناراحتی در بیضه ها توصیف شده، که به دنبال برانگیختگی جنسی طولانی مدت بدون انزال اتفاق می افتد.

آیا این اصطلاح، علمی است؟ آیا این پدیده واقعاً وجود دارد یا اینکه شواهدی برای آن در دنیای پزشکی یافت نمی شود؟

خواندن این مقاله فقط دو دقیقه از وقت شما را می گیرد.

آنچه در این مطلب میخوانید

علت کبودی بیضه و فشار خون اپیدیدیم چیست؟

بیضه های آبی (کبودبیضگان)، Blue Balls پدیده ای است که به معنی بروز درد و ناراحتی در بیضه ها توصیف شده، که به دنبال برانگیختگی جنسی طولانی مدت بدون انزال اتفاق می افتد. در حالی که این اصطلاح به صورت گسترده در فضای آنلاین به رسمیت شناخته شده، مشروعیت آن از نظر پزشکی همچنان مشکوک است. از نگاه روانشناختی، می تواند با یک اختلال روانی به نام اختلال تبدیلی ارتباط داشته باشد. اختلال تبدیلی زمانی اتفاق می افتد که استرس روانی فرد باعث می شود علائم فیزیکی بدون توضیح پزشکی واضح در یک فرد بروز کند. این اختلال شامل بروز علائمی اغراق آمیز برای حفظ توجه دیگران یا دلایل شخصی دیگر است. پرداختن به پدیده توپ های آبی نیاز به رویکردی چند وجهی و همه جانبه دارد. اولاً، باید در جامعه علمی به این موضوع توجه شود که پدیده توپ های آبی (کبود بیضگان) تنها یک وضعیت خوش خیم و بی اهمیت نیست، بلکه از نگاه روانشناختی، این علامت می تواند در یک رابطه، به عنوان ابزاری برای وادار کردن سمت مقابل به عملکرد جنسی استفاده شود. ممکن است افراد خودشان هم از اینکه چطور به صورت ناخوداگاه به این علامت متوسل می شوند تا فرد مقابل را وادار به انجام فعالیت جنسی کنند، یا حس همدلی او را تحریک کنند. اطلاعی نداشته باشند.

یک پژوهش و دیدگاه علمی در مورد توپ های آبی

در سال 2000، Chalett و Nerenberg گزارشی موردی در مورد درد گذرای بیضه منتشر کردند اما هیچ مدرک قابل توجهی برای حمایت از وجود توپ های آبی پیدا نکردند و بر نیاز به تحقیقات بیشتر تأکید کردند. یک دیدگاه تخصصی که به تازگی در مجله پزشکی جنسی منتشر شده. این مقاله که توسط جونز و همکاران نوشته شده، نور جدیدی را بر این موضوع بحث برانگیز می تاباند. یکی از پژوهش های علمی نادری که در مورد وجود عارضه توپ های آبی و پیامدهای آن بحث کرده است.

توپ های آبی (کبود بیضگان) در منابع آنلاین به عنوان یک بیماری خوش خیم ناشی از افزایش فشار خون در اپیدیدیم و تجمع خون در اندام تناسلی به دلیل برانگیختگی بدون انزال توصیف می شود. با این حال، این تعریف فاقد پشتوانه علمی محکم است. نظریه های مختلفی در مورد اینکه چرا پدیده توپ های آبی ممکن است اتفاق بیفتند وجود دارد، (از جمله پرخونی و تجمع عروق یا استاز وریدی، مثلا، به دلیل خون باقی مانده در اندام تناسلی) اما هیچ کدام از این مطالب، مکانیسم فیزیولوژیکی واضحی برای این پدیده ارائه نمی دهند. علاوه بر این، توصیف پدیده توپ های آبی به عنوان یک پدیده بی ضرر، تاثیر آن را برای اجبار و دستکاری روان‌شناختی در طول فعالیت جنسی نادیده می گیرد.

منظور از دستکاری روانشناختی، نوعی از رفتارهای اجتماعی است که با هدف تغییر رفتار یا ادراک دیگران به‌ویژه با روش های غیرمستقیم و فریبکارانه یا ناشایست برای پیشبرد منافع انجام می شود. به عبارتی سوء استفاده و شیطنت در یک رابطه برای پیشبرد منافع شخصی است.

پدیده توپ های آبی (کبود بیضگان) و اختلال تبدیلی

شاید منطقی تر باشد برای درک بهتر پدیده توپ های آبی( کبود بیضگان)، به جای اینکه آن را یک فرآیند فیزیولوژیکی ببینیم، آن را از ورای یک لنز روان شناختی بررسی کنیم. به عبارتی دیگر آن را از نگاه روان تنی یا سایکوسوماتیک ببینیم.

بسیاری از علایم بدنی که ما تجربه می کنیم، علائم جسمی و بدنی هستند، بدون اینکه پایه پزشکی واضحی برای آنها وجود داشته باشد، مثلا ممکن است فردی دچار علائم جسمی مانند فلج‌شدن، اختلال در صحبت کردن و لرزش بشود، اما پس از انجام معاینه معلوم می شود که فرد مشکلات عصب‌شناختی و جسمانی ندارد، در نتیجه روشن می‌شود که این علائم منشأ روانی داشته‌اند و مربوط به این اختلال‌اند، به این وضعیت، اختلال تبدیلی می گویند. اختلال تبدیلی زمانی اتفاق می افتد که استرس روانی فرد باعث می شود علائم فیزیکی بدون توضیح پزشکی واضح در یک فرد بروز کند. این اختلال شامل علائمی اغراق آمیز برای حفظ توجه دیگران یا دلایل شخصی دیگر است. به همان ترتیب، پدیده توپ های آبی هم ممکن است نشانه پریشانی روانی فرد یا یک تاکتیک اغراق آمیز آگاهانه برای برانگیختن همدردی و تشویق همسر و شریک زندگی باشد تا او را به پیروی و تبعیت در رابطه جنسی وادار کند و یا حس همدلی او را تحریک کند.

بررسی های شواهد و مرورهای پژوهشی نشان می دهد که پدیده توپ های آبی اغلب به عنوان ابزاری برای اجبار جنسی در رابطه برخی از زوجها مورد سوء استفاده قرار می گیرد. مثل کسی که از علامتی مانند سردرد برای جلب توجه و همدلی دیگران استفاده می کند و یا هر وقت با موضوعی مواجه می شود که نمی تواند با آن مقابله کند، ناخودآگاه دچار سردرد می شود.

احساس فشار و فوریت برای انجام فعالیت جنسی به دلیل شکایت همسر از پدیده توپ های آبی( کبود بیضگان) به شکل نگران کننده ای رایج است. یعنی ممکن است افراد برای تسکین پدیده توپ های آبی، از آن سو استفاده کنند و سمت مقابل را به ناچار و بدون کسب توافق وارد رابطه جنسی کنند و بعد استفاده از این اجبار برای برقراری فعالیت جنسی را با یک علامت بدنی مثل پدیده توپ های آبی توجیه کنند.

انجام پژوهش های بیشتر در مورد جنبه های روانی پدیده توپ های آبی (کبود بیضگان) برای درک شیوع و تاثیر آن در رابطه بین زوج ها بسیار مهم است. انجام مطالعات آگاهی بخش می تواند به افراد کمک کند که تاکتیک های اجباری که با پدیده توپ های آبی مرتبط هستند را بهتر بشناسند و به آنها پاسخ دهند.



نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
مشاوره با دکتر میترا مولایی نژاد
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین