صفحه اصلی / مطالب و مقالات / درمان های جدید جنسی / چگونه تصویر جنسی زنان از خود بر عملکرد جنسی شان تأثیر می گذارد؟

چگونه تصویر جنسی زنان از خود بر عملکرد جنسی شان تأثیر می گذارد؟

تا حالا به ظاهر اندام جنسی تان فکر کردید؟ اگر بله؟ این مقاله ممکن است برای شما جالب باشد. خواندن این مقاله جالب و تازه، فقط دو دقیقه از وقت شما را می گیرد.

افراد مختلف، برداشت های متفاوتی از اندام جنسی خودشان دارند و احساسات و نگرش هایی که هر فردی نسبت به اندام جنسی خودش دارد را می شود با اصطلاح «خودنگاره تناسلی (GSI) تعریف کرد. از آنجا که اندام جنسی، نقش زیادی در تمایلات جنسی دارد، نظر کارشناسان این است که احساس یک فرد در مورد اندام جنسی خودش، ممکن است بر عملکرد جنسی و رضایتش تأثیر بگذارد.

مطالعه و بررسی اثر رسانه ها بر استانداردهای غیر واقعی در مورد ظاهر اندام تناسلی زنان

به همین دلیل، در یک مطالعه تازه، تعدادی از پژوهشگران، رابطه بین خودنگاره تناسلی زنان و عملکرد جنسی و رضایتشان را بررسی کردند. با توجه به افزایش شکایت ها از ظاهر اندام جنسی زنان، نویسندگان این مطالعه حدس می زدند که رسانه ها ممکن است بر استانداردهای ظاهری غیرواقعی در مورد اندام جنسی زنان تأثیر بگذارند.

پژوهش های قبلی نشان داده که خودنگاره تناسلی منفی با کاهش فعالیت جنسی ارتباط دارد، و از سوی دیگر نگرش مثبت در مورد اندام جنسی باعث افزایش رضایت جنسی می شود. علاوه بر این، تصویر کلی بدن یک فرد ،تاثیر زیادی بر تجربه جنسی اش دارد. البته این یافته، بیشتر بر این نکته تاکید می کند که به یک بررسی سیستماتیک و جامع نیاز است که رابطه بین خودنگاره تناسلی و عملکرد جنسی را ارزیابی کند ، چون شواهد موجود نمی توانند ارزیابی جامعی از این ارتباط را نشان دهند.

برای دستیابی به این هدف، تیم پژوهشگران به طور سیستماتیک چندین پایگاه الکترونیکی داده ها را برای مطالعات علمی در مورد خودنگاره تناسلی و عملکرد جنسی در زنان، از ژانویه 2000 تا دسامبر 2022 جستجو کردند. تعداد زیادی مقاله(در مجموع 146 مطالعه) در این موضوع پیدا کردند، و پس از حذف مقالات تکراری و نامربوط، 16 مطالعه با تعداد نسبتا بزرگی از شرکت کننده ها باقی ماند( 13505 شرکت کننده ).

16 مقاله نهایی باقی مانده که ارتباط بین خودنگاره تناسلی زنان و عملکرد جنسی را مورد بررسی قرار داده بودند، از سال 2003 تا 2022 چاپ شده و از ابزارهای ارزیابی مختلفی برای ارزیابی خودنگاره تناسلی و همچنین شاخص عملکرد جنسی زنان و پرسشنامه عملکرد جنسی استفاده کرده بودند . این پژوهش ها ،گروه نسبتا بزرگی از زنان شرکت کننده از کشورهای مختلف مانند آمریکا، ترکیه، تایلند، ایران، مصر، هلند، برزیل و کره را در بر می گرفتند.

اکثر این پژوهش ها ماهیتی مقطعی داشتند، یعنی در یک مقطع کوتاه انجام شده و معیارهای پایه برای خودنگاره تناسلی و عملکرد جنسی را ارزیابی کرده بودند. در نهایت، پژوهشگران با انجام یک متاآنالیز بر روی 16 مطالعه، به نتایجی دست پیدا کردند:

یافته های جالبی که نشان می داد یک همبستگی مثبت (0.375) بین خودنگاره تناسلی و عملکرد جنسی وجود دارد، یعنی ممکن است خودنگاره تناسلی مثبت با عملکرد جنسی بهتر ارتباط داشته باشد، در حالی که خودنگاره تناسلی منفی ممکن است با عملکرد جنسیِ بدتر همراه باشد.

به زبان ساده تر؛ در این مطالعه مشخص شد، احساسات و نگرش های مثبتی که افراد نسبت به اندام جنسی خودشان دارند، می تواند با عملکرد جنسی بهتر و برعکس، احساسات و نگرش های منفی افراد نسبت به اندام جنسیشان، می تواند با عملکرد جنسی بدتر همراه باشد.

البته باید به خاطرداشته باشیم که این، اولین مرور سیستماتیک بود که ارتباط بین خودنگاره تناسلی زنان و عملکرد جنسی را بررسی کرد و نشان داد که یک همبستگی قابل توجه بین خودنگاره تناسلی ضعیف با نگرانی‌های جنسی مرتبط با بدن وجود دارد. به علاوه مشخص کرد که این رابطه بین رضایت جنسی کمتر زنان با خودنگاره تناسلی ضعیف، حتی مستقل از سن، رضایت از رابطه و تصویر بدنی شان هم وجود دارد. به عبارتی دیگر رابطه بین خودانگاره تناسلی و رضایت جنسی در زنان با سنین مختلف، با تصویر بدنی متفاوت و سطح متفاوت رضایت از رابطه، باز هم می تواند وجود داشته باشد.

خلاصه اینکه:

خودنگاره تناسلی منفی زنان بر جنبه های مختلف رفاه و زندگی جنسیشان تأثیر می گذارد و باعث ناراحتی و احتمالاً حتی درد در حین نزدیکی می شود. این رابطه دوطرفه بین خودنگاره تناسلی و عملکرد جنسی ،تحت تأثیر هنجارهای اجتماعی و تجربه های شخصی فرد در زندگی است. رسانه‌ها، به‌ویژه رسانه‌های اجتماعی و جنسی، نقش مهمی در شکل‌دهی خودنگاره تناسلی و ادراکات جنسی ما دارند و نباید نقششان را نادیده بگیریم.

از آنجایی که خودنگاره تناسلی منفی با پیامدهای بدتری در عملکرد جنسی افراد ارتباط دارد، یافتن راه‌هایی برای عادی سازی طیف وسیعی از ظاهرهای مختلف اندام جنسی و کمک به افراد برای به دست آوردن خودنگاره تناسلی مثبت و بیشتر در همه زمینه‌ها ارزشمند است. یعنی باید به افراد کمک بشود تا ظاهر اندام جنسی شان را به عنوان یک ظاهر نرمال از طیف وسیع و گوناگون ظاهر اندام جنسی بپذیرند و تصویر مثبت تری از اندام جنسی شان داشته باشند تا عملکرد جنسی بهتری داشته باشند.



نظرات کاربران درباره این مطلب :سلمان کلاته [ 1402-12-29 ]
موقع کارحسه ارزا شدن دارم ولی چیزی بیرون نمیا د ولی بعد چند دقیقه تو لباسم میریزه

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
مشاوره با دکتر میترا مولایی نژاد
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین