صفحه اصلی / مطالب و مقالات / درمان های جدید جنسی / پیشگیری از عفونت های آمیزشی STI با مصرف آنتی بیوتیک ها

پیشگیری از عفونت های آمیزشی STI با مصرف آنتی بیوتیک ها

در حال حاضر، آنتی‌بیوتیک‌های بعد از رابطه جنسی برای پیشگیری از عفونت‌های مقاربتی باکتریایی (STIs) استفاده نمی‌شوند، اما نتایج پژوهش ها، حداقل برای سیفلیس و کلامیدیا، امیدوار‌کننده بوده است.

این مطالعه در کنفرانس رتروویروس ها و عفونت های فرصت طلب در سال 2017 ارائه شد. این شامل 232 شرکت کننده مرد بود که در یک کارآزمایی پیشگیری از HIV شرکت داشتند. به نیمی از مردان توصیه شد که آنتی بیوتیکی به نام داکسی سایکلین را طی 72 ساعت پس از رابطه جنسی بدون کاندوم مصرف کنند. برای نیمی دیگر از آنها آنتی بیوتیک تجویز نشد. به همه شرکت کنندگان توصیه هایی در مورد اقدامات جنسی ایمن داده شد و کاندوم در اختیارشان قرار گرفت. در طی چند ماه بعد، مردان هر هشت هفته یکبار تحت آزمایش سیفلیس، سوزاک، کلامیدیا و اچ‌آی‌وی قرار گرفتند.

به طور کلی، تقریباً یک چهارم مردان در گروه داکسی سایکلین به عفونت های آمیزشی مبتلا شدند. این میزان برای مردانی که آنتی بیوتیک مصرف نکرده بودند 39 درصد بود. هفتاد و یک درصد از عفونت های آمیزشی هیچ علامتی نداشتند. میزان سیفلیس و کلامیدیا برای مردانی که داکسی سایکلین مصرف کردند کمتر بود. اما میزان سوزاک در دو گروه تقریباً یکسان بود.

پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که خطر عفونت های آمیزشی در مردان گروه مصرف کننده داکسی سایکلین تا 47 درصد کاهش می یابد.

در حالی که این نتایج دلگرم کننده هستند، پژوهش های بیشتری باید انجام شود. کارشناسان هنوز مطمئن نیستند که این روش تا چه اندازه برای درازمدت جواب می دهد یا اینکه آیا مقاومت آنتی بیوتیکی مشکل ساز خواهد بود.

همه عفونت های آمیزشی توسط باکتری ایجاد نمی شوند. سایر عفونت ها مانند تبخال، هپاتیت، HIV و ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) عفونت های ویروسی هستند و به آنتی بیوتیک ها پاسخ نمی دهند.

برای کاهش خطر ابتلا به عفونت های آمیزشی ، مراحل زیر را در نظر بگیرید:

همیشه در تمام تماس های جنسی از جمله رابطه جنسی واژینال، دهانی و مقعدی از کاندوم استفاده کنید. با همسر و شریک زندگی خود در مورد شیوه های ایمن رابطه جنسی صحبت کنید.

مطمئن شوید که از وضعیت عفونت خود مطلع هستید. به طور منظم آزمایش دهید. به خاطر داشته باشید که حتی اگر هیچ علامتی نداشته باشید، می توانید یک عفونت آمیزشی داشته باشید.

مطمئن شوید که شریک زندگی شما عاری از عفونت است.

اگر فکر می کنید که شما یا شریک زندگیتان ممکن است به یک بیماری مقاربتی مبتلا شده باشید، رابطه جنسی را متوقف کنید و در اسرع وقت به پزشک و درمانگر خود مراجعه کنید. تا زمانی که مطمئن نشدید که عفونت از بین رفته است، فعالیت جنسی را از سر نگیرید.



نظرات کاربران درباره این مطلب :کریمی [ 1402-08-21 ]
آیا هر فردی که رابطه جنسی داشته باشد ،میتواند به عفونت آمیزشی مبتلا شود

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
مشاوره با دکتر میترا مولایی نژاد
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین