صفحه اصلی / مطالب و مقالات / پژوهش های سلامت جنسی / تاثیر حساسیت زدایی و پردازش مجدد حرکات چشم بر درمان واژینیسموس

تاثیر حساسیت زدایی و پردازش مجدد حرکات چشم بر درمان واژینیسموس

ما در اینجا روش اجراو نتیجه یکپژوهش را که با تیم درمانی مان روی خانم های مبتلا به واژینیسموس (نزدیکی دردناک) انجام داده ایم، با هم مرور می کنیم. مطالعه این مقاله جالب فقط یک دقیقه از وقت شما را می گیرد.

خلاصه:

حساسیت زدایی و پردازش مجدد حرکات چشم EMDR یک نوع درمان روانشناختی جدید است که برای واژینیسموس و دخول و نزدیکی دردناک توصیه می شود. در این مطالعه ما خانم های مبتلا به واژینیسموس، قبل و بعد از تکمیل EMDR و بعد از هشت هفته را از نظر اضطراب، عملکرد جنسی و کیفیت زندگی ارزیابی کردیم.

هشت هفته بعد، نمرات عملکرد جنسی، ارگاسم، رضایت جنسی و کیفیت روانی زندگی خانمها نسبت به قبل از درمان افزایش پیدا کرد و نمرات اضطراب شان به طور معنی داری کاهش یافت. یافته های این مطالعه ازاین ایده حمایت می کند که ترس و اجتناب ،هسته و نکته اصلی واژینیسموس و ترس از دخول و نزدیکی است. با توجه به میزان کم موفقیت EMDR در این مطالعه ، پیشنهادمان برای درمانگران اینست که درمان واژینیسموس، بهتر است در طی فرآیند حساسیت زدایی تدریجی با مواردی که فرد از آنها می ترسد( یعنی همان نزدیکی و دخول آلت) انجام بشود و همراه با تمرکزبیشتربر کاهش افکار و باورهای منفی زن در مورد دخول و نزدیکی باشد. اما این روش هم می تواند همراه با بازیابی و ادغام اطلاعات مربوط به تجربه های ترسناک قبلی ، در یک مدل شناختی و احساسی مثبت ، در درمان واژینیسموس و دخول دردناک مفید و موثر باشد.

اثربخشی حساسیت زدایی و پردازش مجدد حرکات چشم (EMDR) بر عملکرد جنسی زنان ایرانی مبتلا به واژینیسموس اولیه (نزدیکی دردناک)

فاطمه جبلی، محسن معروفی، محمدرضا مراثی، میترا ملایی نژاد( نویسنده مسوول)

حساسیت زدایی و پردازش مجدد حرکات چشم ( EMDR) درمان جدیدی است که برای واژینیسموس توصیه می شود. برای بررسی اثربخشی EMDR در واژینیسموس مادام العمر (LLV)، یک مطالعه نیمه تجربی با طرح پیش آزمون و پس آزمون انجام شد. 15 بیمار LLV اجتماعی-دموگرافیک، شاخص عملکرد جنسی زنان، مقیاس اضطراب خود ارزیابی زونگ، پرسشنامه کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی و پرسشنامه جنسی لارسون را در ابتدا، پس از تکمیل EMDR و پس از هشت هفته در جلسه پیگیری تکمیل کردند. مقاربت کامل نیز به عنوان پیامد اصلی از طریق گزارش روزانه شرکت کنندگان ارزیابی شد. پس از درمان، یک رابطه جنسی موفق بدون درد و ترس و سه رابطه جنسی دردناک گزارش شد.

مجموع نمرات عملکرد جنسی، ارگاسم، رضایت جنسی و کیفیت روانی زندگی نسبت به قبل از درمان افزایش و نمرات اضطراب به طور معنی داری کاهش یافت (05/0 (P اما تفاوت بین جلسه پس از درمان و جلسه پیگیری معنی دار نبود.

این یافته ها از این ایده قبلی حمایت می کند که ترس و اجتناب، هسته اصلی واژینیسموس است. با توجه به میزان کم موفقیت EMDR دراین مطالعه، به نظر می رسد تمرکز بر کاهش افکارو باورهای منفی در مورد دخول واژینال در طی فرآیند حساسیت زدایی، با نتایج درمانی بهتری نسبت به بازیابی و ادغام اطلاعات از تجربیات قبلی در یک مدل احساسی و شناختی مثبت همراه است.

افسانه هایی درباره ارگاسمافسانه هایی درباره ارگاسم
تاریخ انتشار : 1401-08-03