صفحه اصلی / مطالب و مقالات / پژوهش های سلامت جنسی / پرسشنامه ای برای مردانی که همسرشان از دخول می ترسد و درد را تجربه می کند

پرسشنامه ای برای مردانی که همسرشان از دخول می ترسد و درد را تجربه می کند

خلاصه: نقش همسر و پاسخ او در تجربه درد زن ها هنگامی که هر دو برای دخول واژینال و نزدیکی تلاش می کنند، عامل مهمی به نظر می رسد. با این حال، مطالعه های کمی در این زمینه انجام شده. هدف ما از این مطالعه تدوین و اعتبارسنجی پرسشنامه ای بود که بتوانیم با آن همسران زنان مبتلا به واژینیسموس را از نظر بالینی ارزیابی کنیم. نتایج مطالعه ما نشان داد که پرسشنامه ای که تدوین کرده ایم، ابزار مفید و معتبر و پایایی است برای خودگزارش دهی مردانی که همسرشان به واژینیسموس مبتلاست و می تواند آنها را در چند بعدی بررسی کند، مثلا: شناخت‌های فاجعه آمیز آنها در مورد روابط جنسی و زناشویی، احساس درماندگی، مداراگری، میزان سازگاری جنسی و زناشویی و خوش بینی، کمبود اطلاعات جنسی، رفتارهای همسر در چرخه معیوب دخول، رفتارهای مربوط به گوش به زنگی.

این پرسشنامه ابزار مفیدی است که می تواند به متخصصان کمک کند تا بر اساس قضاوت بالینی و برنامه ریزی مناسب برای درمان زنان مبتلا به واژینیسموس تصمیم بگیرند.

این پرسشنامه برای خودارزیابی مردانی که همسرشان به واژینیسموس مبتلاست هم مفید است. آنها می توانند این پرسشنامه را برای ارزیابی خودشان تکمیل کنند تا با کمک درمانگرشان ببینند چقدرمی توانند در برنامه ریزی مناسب برای درمان هر چه زودتر این مشکل کمک کنند.

تدوین و اعتبار سنجی نسخه همسر پرسشنامه چند بعدی اختلال دخوال دردناک واژینال (واژینیسموس) : ابزاری برای ارزیابی بالینی همسران زنان مبتلا به واژینیسموس اولیه در نمونه ای از جمعیت ایرانی

زمینه:

نقش پاسخ همسر در تجربه درد زنان در حین تلاش برای دخول واژینال عامل مهمی به نظر می رسد. با این حال، مطالعات در این زمینه نسبتا محدود است. هدف از این مطالعه توسعه و بررسی شاخص‌های روان‌سنجی نسخه همسر( شریک زندگی) پرسشنامه اختلال پرسشنامه چند بعدی اختلال دخول واژینال (PV-MVPDQ) بود. از این رو، ارزیابی بالینی واکنش های روانی-جنسی همسر به واژینیسموس توسط متخصصان آسان تر خواهد بود.

مواد و روش ها:

از یک طرح اکتشافی متوالی با روش ترکیبی استفاده شد، از طریق آن، یافته‌های یک تحقیق کیفی موضوعی با 20 زوج به وصال نرسیده، که پس از بررسی ادبیات گسترده برای توسعه PV-MVPDQ مورد استفاده قرار گرفت. نمونه گیری متوالی 214 مردی که همسرانشان از واژینیسموس اولیه (LLV) بر اساس معیارهای راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی نسخه 4 (DSM)-IVTR رنج می‌بردند، طی یک طرح مقطعی، پرسشنامه و سوالات تکمیلی مربوط به دموگرافیک خود را تکمیل کردند. و سابقه جنسی معیارهای اعتبار سنجی و پایایی با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی (EFA) و ضریب آلفای کرونباخ از طریق SPSS نسخه 16 انجام شد.

نتایج:

پس از انجام EFA PV-MVPDQ با 40 گویه و 7 بعد پدیدار شد: درماندگی، اطلاعات جنسی، چرخه معیوب دخول، گوش به زنگی ،مداراگری، شناخت های فاجعه آمیز، سازگاری جنسی و زناشویی و خوش بینی. خرده مقیاس‌های PV-MVPDQ پایایی معنی‌داری (85/0-71/0) نشان داد و نتایج آزمون مجدد رضایت‌بخش بود.

نتیجه:

مطالعه حاضر نشان می‌دهد که PV-MVPDQ یک پرسشنامه خودگزارشی چند بعدی معتبر و پایا برای ارزیابی شناخت‌ها، روابط جنسی و زناشویی مرتبط با دخول واژینال در همسران زنان مبتلا به LLV است. ممکن است به متخصصان کمک کند تا بر اساس قضاوت بالینی و برنامه ریزی مناسب برای مدیریت بالینی تصمیم بگیرند.



درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید
نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
مشاوره با دکتر میترا مولایی نژاد
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین