صفحه اصلی / مطالب و مقالات / داروهای رایج / آیا داروهای تجویزی می توانند بر سطح تستوسترون تأثیر بگذارند؟

آیا داروهای تجویزی می توانند بر سطح تستوسترون تأثیر بگذارند؟

کتوکونازول (Extina, Nizoral, Ketoderm) برای درمان عفونت های ناشی از قارچ یا مخمر (مانند عفونت پای ورزشکاران، عفونت قارچی پوست، درماتیت سبورئیک یا شوره سر) استفاده می شود. کتوکونازول را می توان به عنوان قرص مصرف کرد یا به عنوان کرم و یا به شکل فوم، ژل یا شامپو استفاده کرد.

سایمتیدین (تاگامت) اغلب برای افراد مبتلا به زخم یا بیماری ریفلاکس معده به مری (GERD) تجویز می شود. همچنین به صورت بدون نسخه برای درمان سوزش سر دل و به شکل قرص و مایع موجود است.

اسپیرونولاکتون (آلداکتون) ممکن است همراه با سایر داروها برای درمان فشار خون بالا و نارسایی قلبی استفاده شود. همچنین ممکن است به افرادی که آلدوسترون، هورمون، یا افرادی که ادم (احتباس مایعات) ناشی از بیماری قلبی، کبدی یا کلیوی دارند، کمک کند.

برخی از داروهای ضد افسردگی ممکن است سطح تستوسترون را کاهش دهند. یک پزشک یا درمانگر جنسی می تواند به بیمار توصیه کند که کدام داروی ضد افسردگی مناسب ترین است.

نشان داده شده است که داروهای شیمی درمانی سطح تستوسترون را کاهش می دهند، احتمالاً به این دلیل که می توانند به بیضه ها، اندام هایی که تستوسترون در مردان تولید می کنند، آسیب بزنند.

مطالعات اخیر همچنین برخی از اثرات داروها بر تستوسترون را روشن کرده است:

اپیوئیدها مسکن هایی مانند مورفین، کدئین، هیدروکودون (Vicodin) و اکسی کدون (OxyContin، Percocet ) هستند.

مواد افیونی یا اپیوئیدها به دو دسته کوتاه اثر یا طولانی اثر طبقه بندی می شوند. اپیوئیدهای کوتاه اثر، ماده موثر دارو را به سرعت آزاد می کنند و معمولاً هر چهار تا شش ساعت مصرف می شوند. در مقابل، مواد افیونی طولانی اثر دارو را به آرامی آزاد می کنند و به طور کلی هر هشت تا دوازده ساعت مصرف می شوند.

یک مطالعه اخیر که در مجله بالینی درد منتشر شده است، رابطه بین طول اثر مواد افیونی و تستوسترون پایین (کمتر یا مساوی 250 نانوگرم در دسی لیتر) را بررسی کرد. در گروهی متشکل از 81 مرد، 74 درصد از شرکت کنندگانی که مواد افیونی طولانی اثر مصرف کردند، تستوسترون پایینی داشتند. برای مردانی که مواد افیونی کوتاه اثر مصرف کردند، این میزان 34 درصد بود.

محققان همچنین دریافتند که خطر ابتلا به تستوسترون پایین برای مردانی که مواد افیونی طولانی‌مدت مصرف می‌کنند، تقریباً 5 برابر بیشتر از مردانی است که از نوع کوتاه‌مدت استفاده می‌کنند.

استاتین ها نوع دیگری از داروها هستند که ممکن است سطح تستوسترون را در مردان و زنان کاهش دهند. استاتین ها برای کاهش کلسترول تجویز می شوند.

اخیراً، پژوهشگران مطالعات مختلفی را برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اثرات استاتین ها بر تستوسترون تجزیه و تحلیل کردند. آنها دریافتند که استاتین ها، مختصری تستوسترون را کاهش می دهند، اما مشخص نیست که این میزان برای بیماران چقدر مهم است. به عنوان مثال، سطح نرمال تستوسترون برای مردان طیف وسیعی را شامل می شود - 300 نانوگرم در دسی لیتر تا 800 نانوگرم در دسی لیتر. بنابراین، کاهش ممکن است یک مرد را بیشتر از دیگری تحت تاثیر قرار دهد. تحقیقات بیشتری برای بررسی اثرات کامل استاتین ها مورد نیاز است.



نظرات کاربران درباره این مطلب :سلطانی [ 1402-08-21 ]
آقای دکتر یه سوال داشتم من ازمایش هورمون تستسترون دادم که نرمال بود ولی ناشتا نرفتم میخواستم بپرسم ایا نتیجه درست میشه و ایا نرمال بودن تستسترون دال بر سلامت بیضه هست یا خیر. با تشکر

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
مشاوره با دکتر میترا مولایی نژاد
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین