صفحه اصلی / مطالب و مقالات / واژه نامه جنسی و باروری / واژه نامه باروری از حروف ش تا ی

واژه نامه باروری از حروف ش تا ی

ش
شانس باروری :
شانس باروری در هر سیکل قاعدگی حدودا 25 درصد است. یعنی از هر 100 زوجی که به قصد بارداری به آمیزش اقدام می کنند. تنها 25 نفر در صورت نرمال بودن همه موارد و نیز انجام آمیزش منظم بارور می شوند.

شلی کف لگن :
به صدمات هر یک از بافتها و ساختمانهای کف لگن و از دست دادن استجکامشان، شلی کف لگن گفته می شود که می تواند منجر به برآمده شدن و فتق اعضای لگن به داخل کانال واژن شود.( مراجعه کنید به سیستوسل و تمرین کگل)

ف
فیبروم :
نام دیگر میوم -علت میوم یا فیبروم چندان مشخص نیست این تومور از نوع تومورهای خوش خیم است که از تکثیر سلولهای لایه عضلانی رحم -میومتر - ایجاد میشود و در خانمهای سنین باروری بیشتر دیده می شد میومها به سه نوع زیر مخاطی- داخل دیواره ای و زیر سروزی تقسیم می شوند. این تومورها خطر سرطانی شدن ندارند- کمتر از 2 درصد- و در صورتی که فرد علامت چندانی نداشته باشد نیازی به مداخله نیست.اما در صورت خونریزی بیش از حد و عدم پاسخ به داروها، گاهی نیاز به عمل جراحی - کورتاز و یا حتی برداشتن رحم - هیسترکتومی می شود .

فیلاریازیس :
نوعی انگل مناطق گرمسیری،که سیستم لنفاوی یا پوست را درگیر می سازد. مهمترین نشانه این بیماری، الفانتیازیس ، یا تورم شدید پوست و بافتهای زیر جلدی است که با درگیری سیستم لنفاوی همراه است. این بیماری با مشاهده نماتودها( عامل فیلاریازیس) در اسمیر خون قابل تشخیص است.

ق
قاعدگی :
خون روش خونریزی از ناحیه تناسلی که به صورت دوره ای درسنین باروری صورت می گیرد.

قرص گلوکوفاژ-متفورمین :
قرص گلوکوفاژ نام دیگر متفورمین است.یک نوع داروی کاهش دهنده قند خون، این دارو میزان مقاومت به انسولین را کاهش می دهد و می تواند سطح هورمونهای مردانه آزاد را در خون شما تاحدی کاهش دهد.

ک
کاندیدیازیس :

عفونت قارچی واژن - با افزایش ترشحات غلیظ و چسبنده و سوزش و خارش ناحیه واژن مشخص می شود. محیط واؤن در این بیماری اسیدی می شود.برای درمان می توانید از ترکیبات کلوتریمازول استفاده کنید. از مصرف شیرینی و شکلات بپرهیزید.

کرایو :
فریز کردن که برای ترمیم زخمهای دهانه رحم و نیز در درمان زگیلهای تناسلی به کار می رود. این عمل باعث نازایی نمی شود. اما اشکال در ترمیم بافت و خطا در این عمل گاهی می تواند باعث استنوز یا چسبندگی در ناحیه دهانه رحم شود.

کورتاژ تشخیصی :
D&C این عمل، در صورت عدم پاسخ خونریزیهای غیر طبیعی رحم به درمان دارویی ویا برای رد شرایط پاتولوژیک (بیماری های بدخیم)،انجام می شود. در این روش پزشک متخصص زنان ، تحت بیهوشی عمومی از لایه داخلی رحم نمونه برداری کرده و نمونه حاصل را جهت تشخیص به آزمایشگاه میفرستد

گ
گالاکتوره- ترشح از پستان

: ترشح یکطرفه یا دوطرفه از پستان.

گاردازیل - واکسن زگیل تناسلی :
3 واکسن در فاصله 6 ماه برای دختران و زنان 9 تا 26 ساله تجویز می شود و در برابر 4 تیپ ویروسی 6-11-16 و 18 ایمنی ایجاد می کند. عارضه شناخته شده ای ندارد.

ع
عفونت قارچی واژن-کاندیدیازیس :

با افزایش ترشحات غلیظ و چسبنده و سوزش و خارش ناحیه واژن مشخص می شود. محیط واژن در این بیماری اسیدی می شود.برای درمان می توانید از ترکیبات کلوتریمازول استفاده کنید. از مصرف شیرنی و شکلات بپرهیزید.

عفونت باکتریایی واژن :
با افزایش ترشحات بدبو و خاکستری تا سفید بروز می کند . و به دلیل تغییرات فلور-باکتریهای مفید واژن رخ می دهد.انتقال جنسی ندارد . درمان اصلی آن مترونیدازول است.

عفونت تریکومونیایی :
توسط نوعی انگل به نام تریکوموناس واژینالیس ایجاد می شود. ترشحات بدبوی خاکستری و کف آلود و فراوان تظاهر می کند. انتقال جنسی دارد.درمان همسر ضروری است. درمان اصلی آن مترونیدازول است.

ل
لاپاروسكوپی :
روشی جراحی است که برای مشاهده رحم، تخمدانها و لولـه‏های رحمی استفاده می در این روش با ایحاد برش کوچکی در ناف دوربین جراحی وارد شکم می شود . و در صورت ضرورت با ایجاد سوراخ دیگری در زیر شکم، عمل جراحی نیز از طریق مشاهده با دوربین انجام می شود. لاپاروسكوپی با دو هدف تشخیصی (مشاهده) و درمانی (مشاهده و جراحی) بكار میرود.

م
مایع منی :

یا سیمن مایع جنسی مرد - حاوی سلولهای جنسی مرد یا اسپرمها که در طی انزال از آلت خارج می شود سه ویژگی اصلی مایع منی تعداد اسپرمها، حرکت اسپرمها و شکل انها است که باید در محدوده طبیعی باشد تا فرد توانایی باروری داشته باشد.

معاشقهForeplay

پیش نوازی - که به آن معاشقه نیز می‌گویند - هر گونه فعالیت جنسی است که قبل از آمیزش و رابطه جنسی اتفاق می‌افتد. می توانیم آن را مانند گرم کردن و مقدمه ای برای نزدیکی و دخول در نظر بگیریم، اگرچه پیش نوازی همیشه نباید منجر به دخول و نزدیکی شود. پیش نوازی می تواند شامل مواردی مانند بوسیدن، در آغوش گرفتن، لمس کردن، ارسال پیامک یا فقط صحبت کردن باشد.

پیشنوازی می تواند باعث آزاد شدن اکسی ، سروتونین و دوپامین شود. این هورمون‌های حس خوب می‌توانند استرس را کاهش و لذت را افزایش دهند.

میوم :
علت میوم یا فیبروم چندان مشخص نیست این تومور از نوع تومورهای خوش خیم است که از تکثیر سلولهای لایه عضلانی رحم_میومتر - ایجاد میشود و در خانمهای سنین باروری بیشتر دیده می شد میومها به سه نوع زیر مخاطی- داخل دیواره ای و زیر سروزی تقسیم می شوند. این تومورها خطر سرطانی شدن ندارند- کمتر از 2 درصد- و در صورتی که فرد علامت چندانی نداشته باشد نیازی به مداخله نیست.

ن
نمونه گیری از پرزهای جفتی cvs :

گرفتن نمونه از پرزهای جفتی برای برسی ناهنجاری جنینی- این آزمایش به دو روش ازطریق سرویکس ویا شکم و زیر بررسی سونوگرافی انجام می شود. این آزمایش در ماههای پایین تر یعنی حدود 9-12 هفته نیز قابل انجام است.

نقطه جی :
نام این نقطه از نام گرافنبرگ، دانشمندی که مدعی کشف این نقطه در دستگاه تناسلی خانمها شد گرفته شده است. نقطه جی در یک سوم داخلی و فوقانی دیواره واژن قرار دارد و اصولا وجود آن مورد بحث است زیرا از لحاظ اناتومیک تفاوتی با سایر نقاط واژن ندارد . تحریک این نقطه در برخی خانمها با خروج مایعی شبیه به ادرار همراه است که حاوی مقادیر بیشتری از 5 فسفو دی استراز است.

نعوظ erection

در پزشکی، پرشدن آلت تناسلی با خون، باعث سفت و متورم شدن آن می شود.

و
عضوی عضلانی که بخشهای داخلی ناحیه تناسلی زن را به ناحیه خارجی متصل می کند. واژن قابلیت کشش و باز شدن دارد و افزایش سایز آن ربطی به چاقی یا لاغری ندارد.

واریکوسل :
گشاد شدن غیر طبیعی وریدهای بیضه که در بند بیضه قرار دارند-واریس بیضه بیشترین علت ناباروری قابل درمان با جراحی در مردان.

واریکوسلکتومی :
یک عمل جراحی تحت بیهوشی عمومی محدوداست که طی آن وریدهای گشاد شده غیر طبیعی بیضه، که دربندبیضه قرار دارند، برداشته میشود.

وازووازستومی :
عمل جراحی که برای باز کردن و ترمیم لوله های اسپرم بر( وازدفران) بسته شده در طی عمل وازکتومی انجام می گیرد. زیرا حدود 5% از افرادی که وازکتومی شدهاند بعد از عمل جراحی به دلایل متعدد تصمیم به برگشت عمل میگیرند. همچنین در بعضی مواقع بدنبال عمل فتق به واز(مجرای اسپرم بر) آسیب رسیده لذا وازووازوستومی ضرورت پیدا میکند.

واژن :
لوله ای عضلانی که قسمتهای داخلی دستگاه تناسلی زنان را به بیرون وصل می کند . واژن مجرای امیزش، خروج خون و ترشحات قاعدگی و خروج جنین در طی زایمان طبیعی است. واژن به دلیل ویژگیهای عشلانی دارای خاصیت کشش و بازشدن فوق العاده می باشد. و پس از زایمان به حالت طبیعی بر می گردد.

واکسن زگیل تناسلی :
گاردازیل 3 واکسن در فاصله 6 ماه برای دختران و زنان 9 تا 26 ساله تجویز می شود و در برابر 4 تیپ ویروسی 6-11-16 و 18 ایمنی ایجاد می کند. عارضه شناخته شده ای ندارد. فعلا در ایران موجود نیست.

واژینیسموس :
انقباض غیر ارادی عضلات ورودی واژن که گاهی دخول را غیر ممکن می سازد. و به دو نوع اولیه وثانویه تقسیم می شود.

ویروس زگیل تناسلی ویروسHPV :
نوعی ویروس که از طریق رابطه جنسی منتقل می شود. ارتباط برخی از انواع این ویروس با سرطان دهانه رحم و مقعد اثبات شده است. همه انواع ویروسHPV سرطانزا نیستند تنها بعضی از انواع مانند انوع 16 و 18 و 31 و 56 این ویزگی را دارند از پزشکتان بخواهید تا نوع ویروس را با کشت اختصاصی برای شما مشخص کنند.با پاپ اسمیر مرتب بیماری را پیگیری کنید. و ضایعات را به وسیله کرایو- فریز کردن و یا داروی پودوفیلوکس - با مشاوره پزشک از بین ببرید در بسیاری از موارد این ضایعات- انواع غیر سرطانزا -به خوبی و به صورت خودبخود بهبود می یابند.

وکیومVacuum

یکی از دستگاه های رایج برای درمان اختلال نعوظ، پمپ خلاء یا وکیوم است که می تواند بسیار موثر باشد. وکیوم به این روش کار می کند: ابتدا آلت تناسلی با استفاده از لوبریکانت، لغزنده می شود و در پمپ قرار می گیرد. یک دکمه روی پمپ مکش ایجاد می کند که خون را به آلت تناسلی می آورد. سپس بیمار یک نوار یا یک کش را در اطراف قاعده آلت تناسلی قرار می دهد تا نعوظ را در نگه دارد و حفظ کند.

ویاگرا ( سیلدنافیل)

ما با قرص هایی مانند ویاگرا، سیالیس، لویترا و استندرا آشنا هستیم. مهارکننده های خوراکی PDE-5 از اواخر دهه 1990 وجود داشته اند و برای بسیاری از افراد مبتلا به اختلال نعوظ بسیار خوب و موثر عمل می کنند. ویاگرا و سیالیس از رایج ترین و داروهای این دسته هستند که توسط بسیاری از بیماران مورد استفاده قرار می گیرند.این داروها ، ماهیچه صاف آلت تناسلی را شل می کنند تا با خون پر و نعوظ ایجاد شود.

هیدروسل :
تجمع مایع در اسکروتوم یا کیسه بیضه

هیدروسلکتومی :
برداشتن هیدروسل بصورت جراحی است که بدون نیاز به بستری طولانی، با بیحسی موضعی و یا بیهوشی عمومی انجام میشود. برای این كار برشی بر روی كیسه بیضه یا پایین شكم ایجاد شده وضمن تخلیه مایع، اصلاحات لازم انجام می شود.

هیستروسکوپی :
این عمل جنبه تشخیصی ودرمانی دارد. در طی این عمل ،وسیله تلسكوپ مانندی از طریق دهانه رحم وارد حفره رحم شده و بررسی مستقیم رحم از نظر وجود انواع چسبندگیهای داخل رحم، پولیپ یا میوم و دیوارههای رحمی امکانپذیر می شود. در طی این عمل، از بین بردن چسبندگیها، برداشتن پولیپ یا فیبروم دیواره رحمی و نیز انجام بیوپسیهای متعدد نیز در صورت لزوم، انجام می شود.

هیسترکتومی :
عمل چراجی برداشتن رحم که می تواند از طریق شکم و یا از طریق واژن انجام گیرد.

هیستروسالپنگوگرافی :
عکسبرداری رنگی از رحم و لوله های رحمی برای تشخیص شکل رحم و لوله ها. عکسبرداری به روش هیسترو سالپنگو گرافی که در روزهای اول پس از پایان پریود انجام می شود برای ارزیابی لوله ها، روش مناسبی است. که البته کمی با درد همراه است .

ی
یائسگی :

پایان دوره باروری- توقف سیکلهای قاعدگی به مدت بیش از یکسال سن متوسط ان 51 سال می باشد.



درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید
نظرات کاربران درباره این مطلب :حسین [ 1393-12-16 ]
ضمن تشکر از سایت پر محتوای جنابعالی . هومیوپاتیست.

ساناز [ 1393-07-22 ]
عالی سایتتون خانم دکتر

bahar [ 1393-07-11 ]
اطلاعات کاملی بود. مرسی از لطفتتون ولی ای کاش یه راه ارتباطی خصوصی هم با شما داشتیم

محسن [ 1392-08-23 ]
سلام.محسن هستم دانشجوی دکترای فیزیولوژی تولید مثل.ممنون می شم هر مطلب پزشکی و علمی رو به آدرس ایمیلم بفرستید.این هم شماره تماس بنده09374088917 مطالب دارویی و واژه نامه باروری و مقاللاتتون هم واقعا مفید بودن.راستی اگه می شه در مورد فیزیولوژی تولید مثل برام مطالبی ارسال کنید،یا یک کتاب در این زمینه برام معرفی کنید

شهلا [ 1392-05-24 ]
سلام با تشکر از سایت خوبتون.واقعا جواب خیلی ازسوالامو گرفتم مرسی از مطالبتون

majid [ 1391-05-12 ]
سلام خانم دکتر از سایت خوبتون ممنون من نازه ازدواج کردم و میخواستم درباره مسائل جنسی یکسری سوالات بصورت خصوصی بپرسم. اگه ممکنه کمک کنید

اعظم [ 1390-10-18 ]
سلام از اینکه سایتی ارزشمند و پرمحتوی در زمینه بهداشت باروری و مامایی دارید بسیار خوشحال شدم و مایه بسی مباهات است . امیدوارم گامهای مهمی در ارتقائ حرفه مامایی و بهداشت باروری بردارید .

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
مشاوره با دکتر میترا مولایی نژاد
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین