صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بارداری و زایمان / آیا فعالیت جنسی در بارداری های پر خطر، ایمن است؟

آیا فعالیت جنسی در بارداری های پر خطر، ایمن است؟

وقتی که زوج های منتظر با بارداری پرخطر روبرو می شوند، اغلب به این فکر می کنند که آیا فعالیت جنسی در این دوره بی خطر است یا نه؟ بررسی اخیر مقاله های پزشکی، نشان می دهد که داده های منتشر شده کمی برای راهنمایی این زوجها وجود دارد.

دکتر سالی مک‌فدران از دانشکده پزشکی دانشگاه کیس وسترن رزرو (کلولند، اوهایو، آمریکا )در این مورد بررسی جالبی را انجام داده و یافته‌ها و نظرات خودش را در ماه مارس در مجله مرور طب جنسی منتشر کرده. با هم این یافته ها را مرور می کنیم.

او یاداوری کرده که بیماران همیشه اطلاعات کافی در مورد رابطه جنسی در دوران بارداری از پزشک و درمانگرشان دریافت نمی کنند و وقتی که حاملگی با خطر مواجه می شود، ممکن است به زوج ها توصیه شود که از رابطه جنسی به طور کامل پرهیز کنند. با این حال، این توصیه همیشه هم ضروری نیست.

این پژوهشگر، بررسی خود را با توصیف سه مسیری که رابطه جنسی می تواند باعث عوارض بارداری شود، آغاز کرده:

پروستاگلاندین ها - تولید شده در بدن زنان و در مایع منی - ممکن است باعث انقباضات و القای زایمان شوند.

معاشقه و پیش نوازی، ارگاسم و دخول ،جرقه آزاد شدن اکسی توسین را می زند که ممکن است باعث انقباض شود.

زوج ها ممکن است بترسند که تماس مستقیم یا ضربه به اندام های جنسی زنانه در طول رابطه جنسی ممکن است به جنین آسیب برساند.

او سپس چند نمونه از پژوهش های مربوط به بارداری پرخطر ورابطه جنسی را در مورد هر کدام از این جنبه ها مورد بحث قرار می دهد. او برای هر مثال، به پزشکان توصیه کرده که نیازها و سوابق پزشکی هر بیمار را به صورت فردی و جداگانه در نظر بگیرند، چون ممکن است آنچه برای یک زن توصیه می شود ،در مورد یک نفر دیگر صدق نکند. او به این نکته اشاره می کند که قبل از ارائه توصیه های معتبر هنوز هم به پژوهش های بیشتری نیاز است.

با هم چند مورد از توصیه های ویژه این مقاله را مرور می کنیم:

قبل از زایمان زودرس، زنان تا زمانی که دهانه رحم (سرویکس) کوتاه یا سایر خطرات مامایی (مانند جفت سر راهی، سابقه سقط و ...) برایشان تشخیص داده نشده، نیازی به پرهیز از فعالیت جنسی ندارند.( منظور از فعالیت جنسی در اینجا، دخول نیست. بلکه اغلب فعالیت های جنسی غیر دخولی لذت بخش را شامل می شود. هشدار: در موارد بارداری پر خطر مانند سابقه سقط و زایمان زودرس و ... حتما باید در مورد بی خطر بودن فعالیت جنسی با درمانگرتان مشورت کنید.)

در دهانه رحم کوتاه، فعالیت جنسی (غیر دخولی لذت بخش و نه دخول) تا زمانی که خونریزی، افزایش انقباضات رحمی یا بدتر شدن طول دهانه رحم وجود نداشته باشد بی خطر است. (هشدار: در این مورد حتما باید در مورد بی خطر بودن فعالیت جنسی با درمانگرتان مشورت کنید.)

در وضعیت سرکلاژ (دوختن دهانه رحم در دوران بارداری برای جلوگیری از زایمان زودرس) ممکن است بسته به شرایط لازم باشد از دخول پرهیز شود.

پارگی زودرس پرده آمنیوتیک، به دلیل خطر عفونت، دخول واژینال ایمن نیست. فعالیت غیر دخولی بسته به موقعیت ممکن است بی خطر باشد.

جفت سرراهی (زمانی که جفت دهانه رحم را به طور جزئی یا کامل می پوشاند) توصیه ها برای فعالیت جنسی باید وابسته به شرایط فرد باشد. پس از خونریزی اولیه، باید از دخول و فعالیت هایی که باعث ایجاد انقباض می شود، پرهیز کنید. برخی از فعالیت های جنسی غیر دخولی، ممکن است بی خطر باشد. (هشدار: در این مورد حتما باید در مورد بی خطر بودن فعالیت جنسی با درمانگرتان مشورت کنید.)

جداشدن جفت (زمانی که جفت از دیواره رحم جدا می شود) فعالیت جنسی برای زنانی که انقباضات یا خونریزی «مکرر، شدید یا دردناک» را تجربه می کنند، پر خطر است. (هشدار: در این مورد حتما باید در مورد ریسک فعالیت جنسی با درمانگرتان مشورت کنید.)

حاملگی چندقلو (دوقلو، چند قلوزایی) فعالیت جنسی ایمن است مگر اینکه عوامل خطرزای دیگر وجود داشته باشد. (هشدار: در این مورد حتما باید در مورد ریسک فعالیت جنسی با درمانگرتان مشورت کنید.)

سزارین کلاسیک قبلی، زنانی که انقباضات دردناک یا شدید را در طول فعالیت‌های جنسی خاص تجربه می‌کنند، باید این فعالیت‌ها را محدود کنند. (هشدار: در این مورد حتما باید در مورد ریسک فعالیت جنسی با درمانگرتان مشورت کنید.)

دکتر مک‌فدران در آخر این مقاله نوشته: «محدود کردن فعالیت جنسی در زنان با حاملگی پرخطر پیامدهای گسترده‌ای دارد. «بارداری زمان پیوند، به اشتراک گذاشتن و صمیمیت است. . . محدود کردن کامل صمیمیت بر سلامت رابطه از نظر فیزیکی و عاطفی تأثیر می گذارد و استرس و ترس را بیشتر می کند.

او معتقد است زوج هایی که نیاز به محدود کردن فعالیت جنسی دارند، همچنان می توانند از طریق بوسیدن، در آغوش گرفتن و در آغوش گرفتن صمیمی باشند.

برای آموختن بیشتر در مورد فعالیت های جنسی غیر دخولی به مقاله ای با همین موضوع در سایت ما مراجعه کنید.



درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید
نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
مشاوره با دکتر میترا مولایی نژاد
اختلال نعوظ و درمان های رایجاختلال نعوظ و درمان های رایج
تاریخ انتشار : 1402-10-27
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین