صفحه اصلی / مطالب و مقالات / درمان های جدید جنسی / تجربه زندگی جنسی زنان مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس با مثانه بیش فعال

تجربه زندگی جنسی زنان مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس با مثانه بیش فعال

مولتیپل اسکلروزیس MS یک بیماری عصبی است که سیستم عصبی مرکزی را تحت تاثیر قرار می دهد و باعث علائم مختلفی مانند خستگی، بی حسی و سوزن سوزن شدن، درد، مشکلات مثانه و روده، لرزش، از دست دادن تعادل و غیره می شود.

افراد مبتلا به ام اس، به ویژه زنان، اغلب علائم دستگاه ادراری تحتانی (LUTS) و مثانه بیش فعال (( OAB) را تجربه می کنند که می تواند منجر به خجالت و انزوای اجتماعی آنها شود. علاوه بر این، اختلال عملکرد جنسی در زنان مبتلا به ام اس رایج است و با علائم ام اس و همچنین عوامل روانی ارتباط دارد.

با این حال، این مسائل اغلب نادیده گرفته می‌شوند و بیماران به دلیل انگ، از گفتگو با درمانگران شان تردید می‌کنند. یک مطالعه تازه با هدف بررسی تجربیات زنان مبتلا به ام اس از مثانه بیش فعال و اختلال عملکرد جنسی ، انجام شد که بینش ارزشمندی به بیماران و درمانگران در این مورد می دهد.

این مطالعه از یک رویکرد کیفی برای بررسی تجربه های زنان با ام اس، مشکلات مثانه و تأثیر آنها بر تمایلات جنسی استفاده کرد. این افراد شامل 12 زن متاهل مبتلا به ام اس بود که علائم مثانه بیش فعال را گزارش کردند.

اگر شما هم به دنبال قابل اعتمادترین روش های درماناختلالات ادراری در بیماری ام اس هستید، با متخصصان این رشته از جمله دکتر میترا مولائی نژاد مشورت نمایید. کلینیک دکتر مولائی نژاد پس از هماهنگی از طریق شماره تلفن 88060379-021 پذیرای شما مراجعین گرامی می باشد.

یک پژوهشگر زن در یک محیط خصوصی با شرکت کنندگان به صورت انفرادی مصاحبه کرد. پرسش های مصاحبه بر دیدگاه شرکت کنندگان در مورد تمایلات جنسی و چگونگی تأثیر مشکلات ادراری بر زندگی جنسی آنها متمرکز بود.

هر مصاحبه بین 25 تا 60 دقیقه طول می کشید و مصاحبه کننده از ضبط صدا و یادداشت ها برای مستندسازی اطلاعات استفاده می کرد.

هنگامی که مصاحبه ها کامل شد، آنها برای موضوع های مشترک جمع آوری و تجزیه و تحلیل شدند. چهار موضوع اصلی و چندین مضمون فرعی به دست آمد. موضوع های اصلی خودپنداره جنسی، روابط جنسی، عملکرد جنسی و مقابله با مشکلات بود. موضوع های فرعی به دست آمده شامل تصویر بدن، عزت جنسی، معنای تمایلات جنسی، ارتباط، صمیمیت، مقابله با مثانه بیش فعال ، مقابله با مشکلات جنسی و دریافت حمایت بودند.

موضوع اصلی 1: خودپنداره جنسی

زنان مبتلا به ام اس هویت جنسی خود را تحت تاثیر منفی علائم مثانه بیش فعال قرار دادند. بسیاری از خانم ها به دلیل بی اختیاری ادرار از پوشک استفاده می کردند که باعث می شد احساس زنانگی و جذابیت کمتری در تصویر بدن آنها ایجاد کند. آنها نگران خجالت و بوی نامطبوع بودند که به کاهش عزت نفس کمک می کرد. در نهایت، مسائل مربوط به مثانه و سایر علائم ام اس باعث شد که تمایلات جنسی برای اکثر زنان کمتر اهمیت داشته باشد. با این وجود، برخی هنوز آن را یک وظیفه می دانستند.

موضوع اصلی 2: روابط جنسی

بیش از نیمی از زنان گزارش کردند که روابط جنسی آنها تحت تأثیر قرار گرفته است. چندین زن به دلیل شرم و ترس در بحث درباره مشکلات مثانه و جنسی خود با شریک زندگی خود مشکل داشتند. با این حال، آنها به دنبال صمیمیت عاطفی و فیزیکی از همسر خود بودند و برخی از آنها صمیمیت بهبود یافته را تجربه کردند. با این حال، برخی از آنها احساس می کردند که همسرشان رابطه جنسی را بر صمیمیت ترجیح می دهد.

موضوع اصلی 3: عملکرد جنسی

شرکت کنندگان، بی میلی جنسی، کاهش دفعات جنسی و نگرانی در مورد بی اختیاری در حین رابطه جنسی را تجربه کردند. مسائل مختلفی مانند ناراحتی، فشار روی مثانه، خشکی و درد گزارش شده است.

موضوع اصلی 4: مقابله با مشکلات

زنان از چندین روش مختلف برای مقابله با عوارض مثانه بیش فعال و مشکلات جنسی خود استفاده می کردند. آنها مصرف مایعات را محدود می کردند، از پوشک پارچه ای استفاده می کردند، تمرینات کگل را انجام می دادند و دارو مصرف می کردند. بسیاری از زنان گزارش کردند که بی میلی جنسی خود را از همسر خود پنهان می کردند و اقدامات احتیاطی مانند تخلیه مثانه خود را قبل از رابطه جنسی انجام می دادند. حمایت از همسر برای بسیاری از زن ها مهم بود، اما تعداد کمی از آنها مشکلات خود را با شوهرانشان در میان می گذاشتند. علاوه بر این، حمایت درمانگران کم بود، و بسیاری از زنان احساس می کردند که این جنبه در طول ویزیت های پزشکی مورد توجه قرار نگرفته است.

این یافته‌ها به ما درک وسیع‌تری از تجربه های جنسی زنان مبتلا به ام اس با مثانه بیش فعال می‌دهد، که ممکن است برای افرادی که با این مسائل دست و پنجه نرم می‌کنند مفید باشد. اگر مشکلات مشابهی را تجربه می کنید، بدانید که تنها نیستید. از یک متخصص سلامت جنسی یا متخصص سلامت روان کمک بگیرید.

درمان واژینیسموس به عنوان اختلال جنسی برطرف شونده ای که مانع از برقراری رابطه جنسی بین زوجین می شود ؛ توسط دکتر میترا مولائی نژاد با سالها تجربه در زمینه سکس تراپی ، به ویژه واژینیسموس انجام می پذیرد. شما می توانید جهت مشاوره و دریافت نوبت از کلینیک دکتر مولائی نژاد ، با شماره تلفن 88060379-021 تماس حاصل فرمایید.



نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
مشاوره با دکتر میترا مولایی نژاد
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین