صفحه اصلی / مطالب و مقالات / درد دخول و واژینیسموس / واژینیسموس یا دخول دردناک چیست؟

واژینیسموس یا دخول دردناک چیست؟

اختلال درد و دخول تناسلی لگنی (GPPPD) به درد و دشواری قابل توجه در طی تلاش برای دخول واژینال اشاره دارد که حداقل به مدت شش ماه طول بکشد.

GPPPD در واقع یک اصطلاح است که مانند چتری دو اختلال همراه با درد جنسی دیگر را در برمی گیرد:

درمان واژینیسموس به عنوان اختلال جنسی برطرف شونده ای که مانع از برقراری رابطه جنسی بین زوجین می شود؛ توسط دکتر میترا مولائی نژاد با سال ها تجربه در زمینه سکس تراپی ، به ویژه واژینیسموس انجام می پذیرد. شما می توانید جهت مشاوره و دریافت نوبت از کلینیک دکتر مولائی نژاد ، با شماره تلفن 88060379-021 تماس حاصل فرمایید.

بیماری واژینیسموس چیست؟

در زنان مبتلا به اختلال درد/دخول تناسلی لگنی GPPPD، دخول می تواند درابتدای ورودی واژن دردناک باشد (درد همراه با دخول بصورت اولیه با هر تلاشی برای دخول به واژن تجربه می شود یا واژینیسموس اولیه) یا درد همراه با دخول عمیق باشد و در هنگام نزدیکی عمقی رخ دهد. برای برخی از افراد، انتظار درد آن ها را سرشار از ترس و اضطراب می کند به شکلی که گوش به زنگ هستند تا درد را تجربه کنند. گاهی عضلات کف لگن خانم ها به صورت غیرارادی چنان منقبض می شود که به افزایش درد کمک می کند. در نتیجه بعضی از این خانم ها اصلاً نمی توانند رابطه جنسی دخولی داشته باشند.

علائم بیماری واژینیسموس

زنان مبتلا به GPPPD ممکن است تمایل خود را برای برقراری رابطه جنسی از دست بدهند و برخی از آن ها از موقعیت های جنسی اجتناب می کنند و روابط شان ممکن است آسیب ببیند، زیرا ممکن است همسر و یا شریک زندگی متوجه نشوند که چرا رابطه جنسی برای آنها این قدر دشوار است. برخی از زنان نگران ناامید کردن شریک زندگی یا همسر خود هستند و می ترسند که شریک زندگی شان آنها را ترک کند و یا رابطه صمیمانه شان دچار مشکل شود.

وقتی GPPPD از اولین تلاش برای دخول شروع می شود و در تمام تجربیات جنسی ادامه می یابد، دیرپا یا مادام العمر نامیده می شود.

GPPPD اختلال درد/دخول تناسلی لگنی اکتسابی زمانی رخ می دهد که این درد و مشکل در دخول پس از یک دوره عملکرد جنسی طبیعی بروز کند.

GPPPD اختلال درد/دخول تناسلی لگنی می تواند در هر سنی رخ دهد. اما در بزرگسالان جوان و زنان یائسه بیشتر شایع است. برخی از زنان پس از زایمان دچار اختلال درد/دخول تناسلی لگنی می شوند.

دلایل بروز بیماری واژینیسموس

دانشمندان مطمئن نیستند که چه چیزی باعث اختلال درد/دخول تناسلی لگنی( GPPPD )می شود، اما برخی از عوامل مرتبط را یافته اند:

درمان واژینیسموس و دخول دردناک

به زنانی که هر نوع درد جنسی دارند توصیه می شود با سکس تراپیست خود مشورت کنند. اگر اختلال درد/دخول تناسلی لگنی ناشی از یک وضعیت پزشکی باشد، رسیدگی و درمان این وضعیت ممکن است یک گام مهم در درمان این اختلال باشد. به عنوان مثال، روان کننده ها و لوبریکانت ها می توانند به بهبود خشکی واژن کمک کنند. پس از یائسگی، زنان ممکن است از برخی داروها یا هورمون درمانی بهره مند شوند.

سکس تراپی ، با یا بدون همسر، یک گزینه دیگر است. یک درمانگر جنسی می تواند به زنان کمک کند تا بیشتر در مورد آناتومی و چرخه پاسخ جنسی خود بیاموزند.

تمرین های کف لگن می توانند به افزایش کنترل عضلات این ناحیه کمک کند و انقباض های غیر ارادی در کف لگن را کاهش دهد. زنان همچنین می توانند تکنیک ها و استراتژی های ریلکسیشن و آرامش بخشی را برای برقراری ارتباط با شریک زندگی خود بیاموزند. برخی از زنان از دیلاتورها لوله‌های پلاستیکی که برای کشش آرام و تدریجی واژن طراحی شده‌اند به‌عنوان راهی برای «تمرین» دخول و راحت‌تر شدن با آن استفاده می‌کنند. اما بهتر است درمان تحت نظر یک سکس تراپیست و یا فیزیوتراپیست کف لگن که در این مورد کاملاً آموزش دیده انجام شود تا شانس درمان این اختلال افزایش یافته و امکان عود آن نیز آن کاهش یابد.

برای دریافت مشاوره تخصصی در مورد واژینیسموس و دردهای کف لگن می توانید با شماره های اعلام شده در سایت نوبت دریافت کنید.

برای آگاهی از روش های جدید پیشگیری از بارداری و انتخاب بهترین روش مناسب شما، با متخصصان این رشته از جمله دکتر میترا مولائی نژاد مشورت نمایید. کلینیک دکتر مولائی نژاد پس از هماهنگی از طریق شماره تلفن 88060379-021 پذیرای شما مراجعین گرامی می باشد.



نظرات کاربران درباره این مطلب :حسنا علیان [ 1402-08-10 ]
من وهمسرم تو رابطه جنسی خیل مشکل داریم به طوری که وقتی دخول مسخواد انجام بشه من درد شدید دارم و البته همسرم هم از روابط جنسی و معاشقه زیاد آگاهی نداره و اصلا ارضا نمیشم نمیدونم چکار کنم

حسنا علیان [ 1402-08-10 ]
من وهمسرم تو رابطه جنسی خیل مشکل داریم به طوری که وقتی دخول مسخواد انجام بشه من درد شدید دارم و البته همسرم هم از روابط جنسی و معاشقه زیاد آگاهی نداره و اصلا ارضا نمیشم نمیدونم چکار کنم

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
مشاوره با دکتر میترا مولایی نژاد
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین