صفحه اصلی / مطالب و مقالات / خانواده و سلامت / شایع ترین علل ازدواج به وصال نرسیده چیست؟

شایع ترین علل ازدواج به وصال نرسیده چیست؟

ازدواج به وصال نرسیده به ناتوانی یک زوج در برقراری رابطه جنسی واژینال (دخول و مقاربت) گفته می شود. یعنی شرایطی که زوج؛ نمی توانند رابطه جنسی کاملی داشته باشند. این مشکل می تواند ناشی از عواملی باشد که بر یک یا هر دو زوج تأثیر می گذارد و پیامدهایی برای رفاه جسمی روانی و سلامتی هر دو شان دارد. این مقاله به نتایج یک مطالعه مروری می پردازد که علت های ازدواج به وصال نرسیده را بررسی کرده. مطالعه این مقاله یک دقیقه از وقت شما را می گیرد.

آنچه در این مطلب میخوانید

ازدواج به وصال نرسیده چیست؟

براساس تعریف انجمن بین المللی پزشکی جنسی ، ازدواج به وصال نرسیده (UCM) به ناتوانی یک زوج در برقراری رابطه جنسی واژینال( دخول و مقاربت) گفته می شود. این مشکل می تواند ناشی از عواملی باشد که بر یک یا هر دو شریک زندگی تأثیر می گذارد و پیامدهایی برای رفاه هر دو زوج دارد.

عوامل فیزیکی و روانی، و همچنین زمینه های اجتماعی فرهنگی و مذهبی، به ازدواج به وصال نرسیده کمک می کنند. این پدیده اغلب در مناطقی مشاهده می شود که رابطه جنسی قبل از ازدواج تابو محسوب می شود. علل شایع ازدواج به وصال نرسیده اختلال نعوظ (ED) و واژینیسموس است یعنی شرایطی که ماهیچه‌های اطراف واژن، بیش از حد منقبض و مانع از دخول می‌شود.

با توجه به ماهیت حساس ازدواج به وصال نرسیده ، بسیاری از زوج ها جستجوی درمان را به تاخیر می اندازند، که می تواند منجر به چالش هایی در درمان و ناباروری شود. با توجه به تأثیر متقابل و پیچیده عوامل مؤثر، تأثیرات روانی، و پیامدهای ناخواسته ازدواج به وصال نرسیده ، یک مطالعه جدید با هدف بررسی سیستماتیک عواملی که در بروز ازدواج به وصال نرسیده و همچنین مدیریت بالینی آن نقش دارند، انجام شد.

علت های شایع ازدواج به وصال نرسیده

پژوهشگران از تحقیقات خود دریافتند که اختلال نعوظ و واژینیسموس شایع ترین علت های ازدواج به وصال نرسیده هستند. مراسم مربوط به وصال رسیدن و برقراری رابطه جنسی همراه با دخول واژینال در جوامع مختلف از نظر تاریخی و فرهنگی اهمیت زیادی دارد و فشار روانی زیادی را به زوجها تحمیل می کند. به همین دلیل ازدواج به وصال نرسیده در صورت عدم درمان می تواند منجر به پیامدهای متعددی از جمله افسردگی، اضطراب، مسائل زناشویی و طلاق زوجها شود. بسیاری از زوجها به دلیل عدم دخول سالها به دنبال درمانهای ناباروری هستند و برای درمان مشکلشان به جای سکس تراپیست به متخصصان ناباروری مراجعه می کنند تا از طریق روش های کمکی ناباروری، بچه دار شوند.

نتایج یک مطالعه درمورد ازدواج به وصال نرسیده

پژوهشگران در ژوئن 2023 جستجوی جامعی را در چندین پایگاه داده برای یافتن مطالعات در مورد ازدواج به وصال نرسیده انجام دادند. آنها مطالعه هایی را که قبل از سال 1980 انجام شده بود کنار گذاشتند. در پایان، پژوهشگران 27 مقاله در مورد ازدواج به وصال نرسیده که به بررسی 1638 مرد و 1587 زن می پرداخت، را در بررسی خود گنجاندند.

بیشتر مطالعه های مرور شده، مطالعات موردی از کشورهای مختلف بودند، بدون اینکه کارآزمایی تصادفی‌سازی و کنترل‌شده ای در میانشان یافت شود. میانگین کیفیت مطالعه ها پایین و متوسط بود. محدوده سنی بیماران از 17 تا 75 سال را برای مردان و 14 تا 49 سال برای زنان در بر می گرفت.

در سراسر این مطالعه ها، علت های گزارش شده برای ازدواج به وصال نرسیده، شامل واژینیسموس، اختلال نعوظ، اضطراب عملکردی، انزال زودرس و چندین عامل دیگر بود. عوامل دیگری که شناسایی شدند نبودآموزش جنسی و دیگر گرایش های جنسی بودند.

متخصصانی که این زوجها به آنها مراجعه کرده بودند در قدم اول به طور کلی برای همه زوجها آموزش اولیه جنسی، شامل درک آناتومی و آموزش های مربوط به سکس تراپی را در نظر می گرفتند. گاهی هم تیمی از متخصصان چند رشته مانند اورولوژیست‌ها، متخصصان زنان، روانپزشکان و فیزیوتراپیست‌های کف لگن به کمک زوجها می آمدند. مثلا یک مقاله به درمانی اشاره کرده بود که با کمک چند متخصص از رشته های مختلف در طول یک ماه، به میزان موفقیت 97 درصد در 135 بیمار دست یافته بود.

درمان ازدواج به وصال نرسیده

مدیریت و درمان ازدواج به وصال نرسیده در این مطالعه ها شامل روش های متعددی بود:

در مواردی که علت مردانه و مشکل نعوظ باعث ازدواج به وصال نرسیده شده بود، داروهای اختلال نعوظ مانند سیلدنافیل و تادالافیل منجر به میزان مصرف 84.6٪ -100٪ شده بود. از سوی دیگر، وقتی علت اصلی ازدواج به وصال نرسیده، واژینیسموس بود، درمان‌های واژینیسموس شامل حساسیت زدایی تدریجی و استفاده از دیلاتورهای واژن بود که به موفقیت 100%-66.6 دست یافت. سایر مداخلات، مانند جراحی پلیکاسیون آلت تناسلی و دی انفیبولاسیون، در موارد خاص موفقیت آمیز بود. عوارض جانبی این درمان ها به طور کلی حداقل بود.

جراحی پلیکاسیون آلت تناسلی (penile plication): لایه برداری آلت تناسلی روشی است که برای درمان بیماری پیرونی یا انحنای آلت تناسلی استفاده می شود. لایه برداری آلت تناسلی شامل سفت کردن طرف آلت تناسلی در سمت انحنایافته با بخیه به منظور صاف کردن آلت تناسلی است. این دوخت معمولاً می تواند از طریق یک برش کوچک در امتداد طرف آلت تناسلی انجام شود. برای مطالعه بیشتر مراجعه کنید به مطلب مربوط به بیماری پیرونی

جراحی دی انفیبولاسیون (deinfibulation surgery): یک روش جراحی است که برای باز کردن مجدد ورودی واژن زنانی که تحت ختنه زنانه و ناقص سازی اندام جنسی نوع III (FGM) سوم قرار گرفته اند، انجام می شود. عمل ختنه زنان از طرف سازمان بهداشت جهانی به دلیل عوارض شدید برای سلامت دختران ممنوع اعلام شده و متاسفانه دخترانی که مورد ختنه قرار گرفته اند، از عوارض شدیدی مانند درد شدید، خونریزی بیش از حد، عفونت های موضعی، مرگ، احتباس حاد ادرار و تورم بافت تناسلی پس از ختنه و ناقص سازی، اسکار و باقی ماندن جای زخم، کلوئید و انسداد واژن رنج می برند.

پژوهشگران در بررسی خود به درمان‌های موفق ازدواج به وصال نرسیده ، از جمله داروهای خوراکی و تزریق‌های داخل کاورنوزا(اجسام غاری) برای موارد شدید مشکل نعوظ ،و همچنین تمرین های کف لگن و درمان‌های رفتاری برای واژینیسموس اشاره کردند. پژوهش های بیشتر در مورد ازدواج به وصال نرسیده ممکن است به تعیین مؤثرترین راه‌ها برای رسیدگی زودهنگام به این موضوع و جلوگیری از پیامدهای منفی این وضعیت کمک کند.



درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید
نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
مشاوره با دکتر میترا مولایی نژاد
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین