صفحه اصلی / مطالب و مقالات / ببماریهای زنان و درمان / کمبود آهن و اختلال در عملکرد جنسی زنان

کمبود آهن و اختلال در عملکرد جنسی زنان

اختلال عملکرد جنسی در زنان بالغ شایع است و بر کیفیت زندگی آنها تأثیر منفی می گذارد. این مشکل، می تواند ناشی از عوامل مختلفی از جمله شرایط مزمن، سلامت جسمی یا روانی ضعیف، برخی داروها و مسائل مربوط به رابطه باشد.

آنچه در این مطلب میخوانید

علت کمبود آهن زنان

کمبود آهن، به ویژه در زنان، یک عامل خطر برای اختلال عملکرد جنسی است که کمتر شناخته شده. کمبود آهن می تواند ناشی از عواملی مانند قاعدگی، بارداری، خونریزی غیرطبیعی رحم، کمبودهای تغذیه ای و بیماری های مزمن و افزایش سن باشد.

اگر شما هم به دنبال بهتر شدن رابطه زناشویی تان و درمان مشکلات کمبود آهن هستید، با متخصصان این رشته از جمله دکتر میترا مولائی نژاد مشورت نمایید. کلینیک دکتر مولائی نژاد پس از هماهنگی از طریق شماره تلفن 88060379-021 پذیرای شما مراجعین گرامی می باشد.

علائم کمبود آهن زنان

کمبود آهن علاوه بر اینکه با اختلال عملکرد جنسی ارتباط دارد، می تواند علائمی مانند ضعف، خستگی، اضطراب، افسردگی و مشکل در تمرکز را ایجاد کند. با این حال، مطلب زیر که به بررسی رابطه بین کمبود آهن و عملکرد جنسی زنان می‌پردازد، بر اساس یافته‌های یک مقاله مروری است که در کنگره انجمن اروژینیکولوژی اروپا در اکتبر 2022 ارائه شده.

تأثیر کمبود آهن بر عملکرد جنسی زنان

مصرف کم آهن، عامل مهمی است که منجر به کمبود آهن در گیاهخواران، وگان ها و افراد مبتلا به اختلالات خوردن می شود. اختلالات خوردن اغلب همزمان با اختلال عملکرد جنسی رخ می دهد. اگرچه هر دوی این شرایط گاهی اوقات می توانند به تروماها و آسیب های گذشته، قرار گرفتن در معرض خشونت و قلدری یا اعتماد به نفس پایین مرتبط باشند، اما ممکن است تا حدی به کمبودهای تغذیه ای نیز مرتبط باشند.

ورزشکاران استقامتی، با وجود تجربه آمنوره (عدم قاعدگی)، ممکن است همچنان در معرض خطر کمبود آهن به دلیل رژیم های غذایی محدود، جذب ضعیف آهن به دلیل التهاب و افزایش از دست دادن آهن در عرق باشند. در حالی که پژوهش ها در مورد این موضوع پراکنده است، برخی از مطالعات نشان می دهد که اختلال عملکرد جنسی در افراد مبتلا به آمنوره مداوم بدتر است.

، 25 تا 50 درصد از زنان، پس از زایمان ممکن است کم خونی را تجربه کنند، که می تواند مشکلات جنسی موجود را که اغلب پس از زایمان وجود دارد، بدتر کند. بین 41 تا 83 درصد از زنان در چند ماه اول پس از زایمان دچار اختلال عملکرد جنسی می‌شوند، با مسائلی مانند میل جنسی کم، مشکل در برانگیختگی، مشکل در رسیدن به ارگاسم و درد در حین مقاربت (دیسپارونی).

کمبود آهن را می توان با بیماری های مزمن، التهاب و چاقی مرتبط دانست که در درجه اول به دلیل افزایش سطح هپسیدین در بدن است (هورمونی که نحوه استفاده بدن از آهن را تنظیم می کند). به طور خاص، التهاب و چاقی باعث تولید هپسیدین، کاهش جذب و آزادسازی آهن و ایجاد کمبود عملکردی آهن می شود. کمبود آهن عملکردی به حالتی اطلاق می شود که در آن بدن آهن کافی دارد، اما به درستی از آن استفاده نمی شود.

پژوهش ها در مورد تأثیر کمبود آهن بر عملکرد جنسی

پژوهش ها در مورد چگونگی تأثیر کمبود آهن بر عملکرد جنسی در افراد مبتلا به بیماری های مزمن محدود است. با این حال، زنان مبتلا به بیماری مزمن کلیوی، که یکی از علل شایع کمبود آهن است، اغلب دچار اختلال در عملکرد جنسی نیز می شوند.

زنان مسن ممکن است پس از یائسگی، کاهش میل جنسی، حساسیت اندام تناسلی، مشکلاتی در برانگیختگی و خیس شدن واژن همراه با افزایش درد را در هنگام رابطه جنسی تجربه کنند. اینکه این مشکلات تا چه حدی در اثر کمبود آهن بدتر می شوند، نامشخص باقی مانده است، و بررسی عملکرد جنسی طبیعی در زنان در دوران یائسگی و تهیه پرسشنامه و ابزارهایی برای شناسایی اختلال عملکرد جنسی در این گروه سنی مهم است.

تحقیقات بیشتر در مورد کمبود آهن و اینکه چگونه ممکن است به اختلال عملکرد جنسی زنان کمک کند می تواند به روشن شدن استراتژی های درمانی آینده کمک کند.

درمان کمبود آهن در زنان

خبر خوب اینست که خوشبختانه، یک راه آسان برای افزایش سطح آهن یک فرد وجود دارد. نشان داده شده که مصرف مکمل های آهن خوراکی باعث بهبود عملکرد جنسی در زنان مبتلا به کمبود آهن می شود. اگر فکر می کنید ممکن است کمبود آهن داشته باشید، با درمانگر خود در مورد درخواست آزمایش کم خونی صحبت کنید تا بتوانید کمبود آهن را برطرف کنید.

درمان واژینیسموس به عنوان اختلال جنسی برطرف شونده ای که مانع از برقراری رابطه جنسی بین زوجین می شود ؛ توسط دکتر میترا مولائی نژاد با سالها تجربه در زمینه سکس تراپی ، به ویژه واژینیسموس انجام می پذیرد. شما می توانید جهت مشاوره و دریافت نوبت از کلینیک دکتر مولائی نژاد ، با شماره تلفن 88060379-021 تماس حاصل فرمایید.



نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
مشاوره با دکتر میترا مولایی نژاد
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین