صفحه اصلی / مطالب و مقالات / سلامت جنسی مردان / نگرانی های مردان درباره منی آبکی و تاثیر آن بر باروری

نگرانی های مردان درباره منی آبکی و تاثیر آن بر باروری

منی رقیق یا آبکی ممکن است یک نگرانی برای زوجین ایجاد کند و آن هم عدم باروری است. اما این شرایط می تواند حاکی از شرایط بسیاری باشد.

آنچه در این مطلب میخوانید

منی یا سیمن چیست؟

منی یا سیمن معمولاً مایعی غلیظ و خاکستری مایل به سفید است که هنگام انزال مرد از آلت تناسلی به بیرون رانده می شود. این مایع از منی (که عمدتاً توسط وزیکول های منی و غده پروستات ترشح می شود) و اسپرم (تولید شده توسط بیضه ها) ساخته شده است. گاهی اوقات، مردان ممکن است متوجه شوند که مایع منی آنها آبکی است نه غلیظ. این وضعیت می تواند نشان دهنده مشکل باروری باشد، اما همیشه هم اینطور نیست. منی همچنین ممکن است بسته به سلامت مرد تغییر رنگ دهد. وقتی تعداد اسپرم های مردی کم است ممکن است منی رقیق و آبکی شود. به این وضعیت الیگواسپرمی می گویند. تعداد کم اسپرم ها معمولاً کمتر از 15 میلیون سلول اسپرم در هر میلی لیتر منی است.

الیگواسپرمی در اثر چه شرایطی ایجاد می شود؟

در زیر به چند تا از این شرایط می پردازیم:

واریکوسل چیست؟

واریکوسل وریدهای بزرگ شده داخل کیسه بیضه است، شبیه به سیاهرگ‌های واریسی که ممکن است در ساق پا ایجاد شود. اغلب، آنها بدون علامت هستند، اما ممکن است منجر به اولیگواسپرمی و منی آبکی یا شفاف شوند. حدود 15 درصد از مردان به طور کلی واریکوسل دارند و حدود 40 درصد از مردان با مشکلات باروری به آن مبتلا هستند.

انزال پس گرد یا انزال رتروگرید چیست؟

انزال رتروگرید زمانی اتفاق می‌افتد که مایع منی به جای اینکه به سمت جلو از آلت تناسلی جریان یابد به سمت عقب به داخل مثانه برگردد. هر مایع انزالی از آلت تناسلی ممکن است آبکی باشد. این وضعیت مضر نیست و منی ( حاوی اسپرم) در هنگام ادرار از بدن خارج می شود. با این حال، مردانی که دوست دارند فرزندی داشته باشند، در صورت داشتن انزال رتروگرید باید با یک متخصص باروری صحبت کنند.

چه عواملی بر منی تاثیر می گذارند؟

اگر یک مرد به اندازه کافی روی در رژیم غذایی خود دریافت نکند، ممکن است منی آبکی داشته باشد. روی یک ماده مغذی مهم برای تولید اسپرم است.

مردانی که چندین بار در روز انزال می کنند (مثلا در طی خودارضایی) نیز ممکن است منی آبکی داشته باشند، زیرا بدن به زمان نیاز دارد تا بتواند تولید منی خود را تقویت کند.

مردانی که نگران رنگ یا قوام مایع منی خود هستند باید با درمانگر خود صحبت کنند. در حالی که منی آبکی همیشه به این معنی نیست که یک مرد مشکلات باروری دارد، اگر زن و شوهری برای باردار شدن مشکل دارند، لازم است در این مورد با متخصص باروری و سکس تراپیستشان صحبت کنند.



درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید
نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
مشاوره با دکتر میترا مولایی نژاد
اختلال نعوظ و درمان های رایجاختلال نعوظ و درمان های رایج
تاریخ انتشار : 1402-10-27
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین