صفحه اصلی / مطالب و مقالات / ببماریهای زنان و درمان / همه چیز در مورد بیماری پوستی لیکن اسکلروزوس

همه چیز در مورد بیماری پوستی لیکن اسکلروزوس

لیکن اسکلروزیس (LS ) یک بیماری پوستی است که معمولاً ناحیه تناسلی بدن را تحت تأثیر قرار می دهد و بیشتر در زنان رخ می دهد. این وضعیت باعث ایجاد لکه های سفید رنگ پوست می شود که شکننده تر از سایر نواحی پوست هستند و به راحتی پاره می شوند. یکی از ناراحت کننده ترین علائم LS دیسپارونی یا مقاربت دردناک است. علائم دیگر شامل خارش، درد، سوزش و خونریزی است و آناتومی اندام تناسلی نیز ممکن است در طول زمان تغییر کند. به عنوان مثال، سر کلیتوریس ممکن است به بدنه کلیتوریس بچسبد یا لب های کوچک دچار چسبندگی شوند.

پیامدهای لیکن اسکلروزیس بر سلامت جنسی زنان

نویسندگان یک مطالعه تازه تصمیم گرفتند با استفاده از روش‌های ترکیبی به بررسی پیامدهای لیکن اسکلروزیس بر سلامت جنسی زنان بپردازند:

یک نظرسنجی آنلاین شامل دو پرسشنامه شاخص عملکرد جنسی زنان و پریشانی جنسی برای نمونه بزرگ‌تری از زنان مبتلا به لیکن اسکلروزیس و 5 مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته کیفی. هدف آن‌ها بررسی جنبه‌های زیست روانی اجتماعی و تأثیر لیکن اسکلروزیس بر سلامت جنسی زنان بود. در مجموع 172 زن مبتلا به لیکن اسکلروزیس ، در این مطالعه شرکت کردند.

تأثیر لیکن اسکلروزوس بر عملکرد جنسی زنان

نمرات شاخص عملکرد جنسی زنان ، به طور متوسط کمتر از نرمال بود که نشان دهنده اختلال عملکرد جنسی است. درد و میل دو حیطه ای بودند که بیشتر تحت تاثیر لیکن اسکلروزیس قرار گرفتند. علاوه بر این، همه زنان به طور میانگین نمرات پریشانی جنسی بالایی داشتند.

در طول مصاحبه ها هم ، زنان مبتلا به لیکن اسکلروزیس از کاهش فراوانی روابط جنسی، نگرانی در مورد تغییرات در روابط خود و تمایل به ایجاد صمیمیت با شریک زندگی خود در حالی که نگران کفایت جنسی خود بودند ابراز ناراحتی و ناامیدی کردند.

نتیجه پژوهش در مورد بیماری لیکن اسکلروزوس

نتایج این پژوهش، نشان داد که لیکن اسکلروزیس می تواند تأثیر عمده ای بر سلامت جنسی زنان از نظر عملکرد جنسی و ناراحتی جنسی داشته باشد. میانگین نمرات زنان در این مطالعه نشان داد که عملاً همه شرکت‌کنندگان دچار اختلال عملکرد جنسی و ناراحتی جنسی بودند. در حالی که این یافته‌ها دلسردکننده هستند، ممکن است به درمانگران کمک کنند تا چالش‌هایی را که بیماران لیکن اسکلروزیس با آن‌ها روبرو هستند، درک کنند. به این ترتیب، آنها برای حمایت از این افراد با راهبردهایی برای حفظ صمیمیت با همسران خود و در عین حال کاهش اثرات منفی مجهز خواهند شد.

برای کسب اطلاعات در مورد تاثیر داشتن یک بیضه بر عملکرد جنسی ؛ کلیک کنید.

نظرات کاربران درباره این مطلب :محدثه [ 1402-07-01 ]
سلام ایا این بیماری ممکنه هر ماه دو هفته قبل پریودی باعث خارش مقعد واژن بشه ؟