صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بهداشت و سلامت جنسی / روابط زناشویی پس از زایمان

روابط زناشویی پس از زایمان

پس از زایمان، اندازه دیواره واژن، فرج و سایر اعضای لگن به تدریج کاهش پیدا کرده و به حالت عادی بر می گردند. اما بازگشت آنها به حالت عادی به ندرت رخ می دهد. این برگشت معمولا 4 تا 6 هفته زمان می برد.

بلافاصله پس از زایمان،پارگیهای واژن و فرج نیز موجب کاهش واکنش ارگاسمی این اعضاو رسیدن به اوج لذت می گردد. محل اپی زیاتومی- برشی که در طی زایمان طبیعی، در ناحیه ورودی واژن زده می شود- معمولا موجب بروز نگرانیهایی در زن و همسرش می شود. بهبود این زخم معمولا 2 هفته طول می کشد ، اما ممکن است 4 ماه زمان ببرد.تا محل جوش خوردن زخم آنقدر حالت الاستیکی پیدا کند تا آمیزش به راحتی و بدون مشکل انجام پذیرد.

برای داشتن رابطه جنسی و عملکرد جنسی تان بعد از زایمان، با متخصصان این رشته از جمله دکتر میترا مولائی نژاد مشورت نمایید. کلینیک دکتر مولائی نژاد پس از هماهنگی از طریق شماره تلفن 88060379-021 پذیرای شما مراجعین گرامی می باشد.

آمیزش زودرس، قبل از قطع خونریزی، براساس ادعای یکی از پژوهشگران جین رابینسون(1998) موجب بروز آمبولی هوا و مرگ زنان شده است. او در مقاله خود با عنوان ”مردن برای فعالیت جنسی“ به 2 خطر عمده فعالیتهای جنسی زودهنگام و قبل از توقف کامل خونریزی اشاره می کند :

  1. گشاد شدن سینوسهای رحمی در ماه نهم و ورود هوا در رگهای رحمی در طی فعالیت جنسی ( بویژه در زنان چند زا که رحم با سرعت کمتری منقبض می شود)و خطر بروز آمبولی هوا
  2. پرهیز از قرار گرفتن در وضعیت سجده تا توقف کامل خونریزی (قرار گیری رحم در سطحی بالاتر از دهلیز راست قلب و ایجاد فشار منفی و مکیده شدن هوا به داخل سیاهرگهای باز و بروز آمبولی هوا)

بنابراین بهترین توصیه برای والدین، به تاخیر انداختن فعالیت جنسی تا توقف ترشحات پس از زایمان است.زمان اعلام آمادگی برای شروع فعالیت جنسی در میان افراد مختلف می باشد.بسیاری ازخانمها، برای کسب این آمادگی به 6 ماه وقت نیاز دارند. زوج باید از زمان طولانی لازم برای سازگاری دوباره زن با فعالیت جنسی، آگاه شوند گاهی زوجهایی که این آمادگی به آنها داده نشده احساس بی کفایتی و گناه می کنند و مرد نیز در پایان 6 هفته پس از زایمان ممکن است احساس کند، کنار گذاشته شده یا فراموش شده است.

علل کاهش فعالیت جنسی پس از زایمان

دیس پارونی

در صورتی که از درد هنگام آمیزش، رنج می برید، به یک ماما یا پزشک مراجعه کنید. در این مرحله یک معاینه واژینال برای بررسی علت ناراحتیهای شما ضروری است زیرا می تواند علل ترس و اضطراب شما را در مورد واژن و پرینه مشخص کند.

شیردهی

خستگی

افسردگی پس از زایمان

زایمان

مشکلات زنانگی

پذیرش نقش مادری

وجود مشکلات درروابط همسران

مشکلات ارتباطی شوهر

احساس والدین در مورد ترس از مشاهده توسط نوزاد

روابط جنسی و شیردهی

درمان واژینیسموس به عنوان اختلال جنسی برطرف شونده ای که مانع از برقراری رابطه جنسی بین زوجین می شود ؛ توسط دکتر میترا مولائی نژاد با سالها تجربه در زمینه سکس تراپی ، به ویژه واژینیسموس انجام می پذیرد. شما می توانید جهت مشاوره و دریافت نوبت از کلینیک دکتر مولائی نژاد ، با شماره تلفن 88060379-021 تماس حاصل فرمایید.



درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید
نظرات کاربران درباره این مطلب :زهرا [ 1391-02-05 ]
سلام خیلی عالی بود.خیلی استفاده کردم.

محبوبه السادات زارعی [ 1391-02-03 ]
بسیار عالی بود

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
مشاوره با دکتر میترا مولایی نژاد
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین