صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بارداری و زایمان / هفت علامت خطر در بارداری که نباید فراموش شوند

هفت علامت خطر در بارداری که نباید فراموش شوند

مادر عزیز، اکنون که باردار شده اید باید به برخی نشانه ها بیشتر دقت کرده و علائمی را که به عنوان علایم خطر شناخته می شوند، بهتر بشناسید. به محض مشاهده هر کدام از این علایم با پزشک یا مامای خود تماس بگیرید.

1- خونریزی واژینال با یا بدون درد

بهتر است خونریزی و لکه بینی را در بارداری جدی بگیرید، گرچه همه لکه بینی ها وخونریزی ها مهم نیستند، ولی در اغلب موارد خونریزی در سه ماهه اول می تواند نشانه ای از سقط و یا بارداری خارج از رحم باشد. خونریزی روشن و همراه با درد از اهمیت بیشتری برخوردار است. اگر شما مبتلا به خونریزی و دردهای کرامپی شدید هستید، احتمالا در معرض سقط هستید. اما دردهای تیز و واضح شبیه درد چاقو خوردگی و یک طرفه در زیر دل، به احتمال زیاد، نشانه بارداری خارج از رحم است.عارضه ای جدی که با کاشته شدن جنین در جایی خارج از رحم، مثلا در لوله های رحمی رخ می دهد.

چه اقدامی باید انجام دهیم؟

نکته اصلی:

جهت افزایش آگاهی در مورد خطرات و اقدامات در دوران بارداری، با متخصصان این رشته از جمله دکتر میترا مولائی نژاد مشورت نمایید. کلینیک دکتر مولائی نژاد پس از هماهنگی از طریق شماره تلفن 88060379-021 پذیرای شما مراجعین گرامی می باشد.

2- تهوع و استفراغ شدید

تهوع و استفراغ در بارداری مشکل شایعی است ولی گاهی آنچنان شدید می شود که باید آنرا جدی گرفت. تهوع و استفراغی که شما را از فعالیت روزانه بازدارد و موجب سرگیجه، کاهش وزن و از دست دادن مایعات بدن شود می تواند موجب اختلال در الکترولیتها شود و بنابراین خطرناک است.

چه اقدامی باید انجام دهیم؟

3- تب شدید

تب بیش از 38 درجه سانتیگراد باید در بارداری جدی گرفته شود. خانمهای باردار بیش از سایر افراد در معرض برخی از بیماریهای عفونی از جمله انفلوانزا هستتند. ضمن اینکه تب بالا در هفته های اول بارداری می تواند موجب اختلال در لوله عصبی جنین و اختلال و ناهنجاری جنینی شود. تبی که همراه با درد مفاصل و کهیرتظاهر کند؛ می تواند نشانه ای از بیماری سیتومگال، توکسوپلاسموز و یا پاروویروس باشد.

چه اقدامی باید انجام دهیم؟

4- ترشحات واژینال و خارش

این علامت می تواند نشانه ای ازعفونتهای زنانه و یا بیماری آمیزشی قابل درمان باشد که در طی بارداری عوارض خطرناکتری دارند زیرا می توانند موجب زایمان زودرس و انتقال عفونت به جنین شوند.

چه اقدامی باید انجام دهیم؟

5- درد و سوزش هنگام دفع ادرار

این علامت می تواند نشانه ای ازعفونت مثانه و دستگاه ادراری باشد. عدم درمان این عفونتها، می تواند موجب بروز زایمان زودرس شود.

چه اقدامی باید انجام دهیم؟

6- درد و تورم یکطرفه ساق پا / سردرد شدید

این علامت می تواند نشانه ای از وجود یک لخته خون در مسیر رگی باشد.بارداری معمولا همراه با افزایش انعقادپذیری بیشتر خون است و زنان باردار بیشتر در معرض انعقاد خون در اندامهای انتهایی و مغز هستند. وجود لخته خون در مغز با سردرد شدید و در مسیر رگهای پا با قرمزی، درد و تورم یکطرفه ساق پا بروز می کند.سردرد همراه با تاری دید می تواند نشانه ای از افزایش فشار خون یا اختلال عروقی در مغز باشد.

چه اقدامی باید انجام دهیم؟

7- تشدید بیماریهای زمینه ای دربارداری

زنان بارداری که مبتلا به بیماریهای زمینه ای مانند بیماریهای تیروئید، دیابت و فشار خون بالا، لوپوس و آسم هستند، باید در مورد هر گونه تغییری در نشانه های بیماریشان حساستر باشند.اگر بیماریهای زمینه ای شما تشدید شوند ویا تحت کنترل نباشند ممکن است بارداری شما با مخاطراتی همراه شود مثلا افزایش و یا کاهش هورمونهای تیروئید می تواند احتمال سقط را افزایش دهد ویا افزایش قند خون می تواند شما را در معرض بروز سقط و ناهنجاریهای جنینی قرار دهد.

چه اقدامی باید انجام دهیم؟

درمان واژینیسموس به عنوان اختلال جنسی برطرف شونده ای که مانع از برقراری رابطه جنسی بین زوجین می شود ؛ توسط دکتر میترا مولائی نژاد با سالها تجربه در زمینه سکس تراپی ، به ویژه واژینیسموس انجام می پذیرد. شما می توانید جهت مشاوره و دریافت نوبت از کلینیک دکتر مولائی نژاد ، با شماره تلفن 88060379-021 تماس حاصل فرمایید.



درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید
نظرات کاربران درباره این مطلب :نرگس اسماعیلی [ 1396-02-03 ]
سلام لطفاًجواب سوال های پزشکی را که پرسیده می شودزودتربگویید

سميه [ 1393-08-27 ]
باسلام وخسته نباشيد ممنون از سايتى که گذاشتيد

فرشته دانش آموز [ 1392-02-05 ]
خوب بود

اميني [ 1391-11-17 ]
سلام خانم دكتر ميترا مولائي - براي شما آرزوي موفقيت دارم-اينكه پزشكان در فضاي مجازي هم حضور فعال دارند و به هم نوعان خود ارائه خدمت مي نمايند قابل تقدير است.

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
مشاوره با دکتر میترا مولایی نژاد
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین