صفحه اصلی / مطالب و مقالات / سکس تراپی / تاثیر داشتن یک بیضه بر عملکرد جنسی

تاثیر داشتن یک بیضه بر عملکرد جنسی

ارکیکتومی، نام پزشکی برای عمل جراحی برداشتن یک یا هر دو بیضه (یا بیضه) است. ممکن است برای مرد مبتلا به سرطان بیضه یک درمان ضروری باشد تا مطمئن شویم که سرطان در بیضه به رشد خود ادامه نمی دهد یا به سایر قسمت های بدن سرایت نمی کند.

آنچه در این مطلب میخوانید

دلایل انجام ارکیکتومی

با این وجود، مردی که تنها یک بیضه دارد، ممکن است با این سوال مواجه شود که آیا این بیضه بر عملکرد جنسی او تأثیر می گذارد یا خیر؟

پاسخ کوتاه این است:

معمولا اینطور نیست. اگر بیضه باقیمانده به طور طبیعی کار کند، می تواند تستوسترون کافی برای حمایت از میل جنسی و عملکرد جنسی طبیعی مرد تولید کند. یک بیضه می تواند به اندازه کافی این هورمون جنسی ضروری را به بدن برساند تا نعوظ و انزال مرد در طول ارگاسم خوب باشد.

برای آشنایی بیشتر با نقش ارگاسم در رابطه جنسی ، کلیک کنید.

کاهش قابلیت باروری بعد از جراحی ارکیکتومی

برداشتن بیضه به هر دلیلی، منجر به کاهش قابل توجهی در قابلیت باروری می شود. با این حال، عملکرد مناسب بیضه به تولید اسپرم ادامه می‌دهد و در بیشتر موارد، مردی که یک بیضه دارد هنوز هم می‌تواند فردی را باردار کند.

نگرانی های ️بعد از جراحی ارکیکتومی

با این وجود، چند عامل وجود دارد که یک مرد ممکن است بخواهد قبل از انجام عمل ارکیکتومی (برداشتن بیضه) در نظر بگیرد. اگر نگرانی در مورد باروری در آینده وجود دارد، فرد می تواند با درمانگر خود در مورد امکان دسترسی به بانک اسپرم صحبت کند. بانک اسپرم فرآیند استخراج اسپرم زنده از بیضه، سپس انجماد و ذخیره اسپرم برای استفاده در آینده است.

علاوه بر این، بیمار ارکیکتومی باید احساس خود را در مورد ظاهر بیضه در نظر بگیرد. اگر ظاهرش با یک بیضه، آزارش می دهد، می تواند در مورد امکان جایگزاری بیضه مصنوعی با پزشک یا جراح خود صحبت کند.

جایگزاری بیضه مصنوعی بعد از جراحی ارکیکتومی

بیضه مصنوعی یک ایمپلنت و پروتز است که جایگزین بیضه برداشته شده می شود. از طریق جراحی در کیسه بیضه قرار می گیرد اسکروتوم یا کیسه بیضه، کیسه ای از پوست است که پشت آلت تناسلی قرار دارد و بیضه ها را نگه می دارد و از آن محافظت می کند. پیشرفت در پروتزهای بیضه باعث شده است که افراد با آنها احساس و ظاهری طبیعی تر از همیشه داشته باشند.

تاثیر عمل برداشتن بیضه بر سلامت روان فرد

در آخر، فردی که تحت عمل برداشتن بیضه قرار می گیرد، نباید سلامت روان خود را در طول این فرآیند نادیده بگیرد. در حالی که داشتن یک بیضه به طور کلی بر عملکرد جنسی یا باروری فرد تأثیر چندانی نمی گذارد، یک بیمار ارکیکتومی ممکن است همچنان احساس از دست دادن یا تغییر در ظاهر خود را به دلیل تغییر در وضعیت جسمی خود تجربه کند.

اگر شما یا کسی که دوستش دارید نیاز به ارکیکتومی دارید، با یک درمانگر سلامت روان صحبت کنید که می تواند به شما کمک کند تا با موفقیت احساسات و عواطفی را که ممکن است با آن همراه است هدایت و بیان کنید.



نظرات کاربران درباره این مطلب :دانیال [ 1402-08-21 ]
سلام خانم دکتر من فتق دوطرف عمل کردم هیدروسل بیضه دارم دوتاکیست بزرگ روی بیضه دارم آیامعاف میشم برای سربازی

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
مشاوره با دکتر میترا مولایی نژاد
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین