نقل مطالب در سایتهای دیگر
استفاده از مطالب این سایت تنها با ذکر منبع و نام نویسنده سایت- ، مجاز می باشد
فرم نظرسنجی اولین کلینیک آنلاین تخصصی بهداشت باروری
کاربر گرامی با شرکت در این نظر سنجی ما را در جهت ارتقاء سطح سلامت جامعه یاری کنید.
از گالری عکس با عنوان باروری انسان در همین صفحه دیدن کنید
به دلیل تراکم سوالات و نیز تکراری بودن بسیاری از آنها از کاربران محترم خواهشمندم از طرح سوالات تکراری و به زبان فینگلیش و نیز بیان جزییاتی که قابل طرح در سایت نیست خودداری فرمایند. لطفا پیش از طرح سوال به سوالات مشابه پاسخ داده شده در سایت مراجعه کنید.
درمان واژینیسموس و ازدواج به وصال نرسیده با روشهای جدید درمانی
جهت گرفتن نوبت برای مشاوره و درمان می توانید هر روز از ساعت 12 تا 14 با شماره تلفن 09135633500 و 09335593032یا 36293942 و 36296246 تماس بگیرید.
درسنامه اختلالات جنسی
کتاب درسنامه اختلالات جنسی نوشته: دکتر شایسته جهانفر- میترا مولائی نژاد نشر سالمی
نشانی مطب دکتر میترا ملائی نژاد متخصص سلامت جنسی و باروری به نشانی زیر تغییر یافت: اصفهان- خیابان حکیم نظامی- ابتدای خیابان محتشم کاشانی- ساختمان معین- طبقه سوم- تلفن: 36296246 شما همچنین می توانید در روزهای دو شنبه و سه شنبه به نشانی زیر مراجعه کنید: اصفهان- خیابان توحید میانی- کوچه بنفشه جنب پارکینگ طبقاتی توحید- مجتمع آسمان طبقه سوم واحد 6- شماره تلفن: 36293942 و شماره همراه برای رزرو نوبت 09335593032
فراخوان از بیماران مبتلا به واژینیسموس
اولین گروه همیاری بیماران واژینیسموس در کلینیک روانی جنسی اصفهان تشکیل شده برای ثبت نام با شماره های 0311-6296246و و 6293942 و شماره همراه 09335593032 تماس بگیرید - نشانی مطب: اصفهان- خیابان حکیم نظامی- ابتدای خیابان محتشم کاشانی- ساختمان معین طبقه سوم می توانید همچنین در روزهای شنبه و چهارشنبه صبح به کلینیک روانی جنسی دانشگاه ع.پ اصفهان در ابتدای خیابان شریعتی از سمت حکیم نظامی مراجعه کنید.

بهداشت جنسی زنان- عفونت باکتریایی واژن

عفونت باکتریال واژن، به حالتی گفته می شود که در طی آن توازن طبیعی باکتریهای واژن به هم ریخته و به جای ان تعدادی از باکتریهای مشخص رشد بیش از اندازه پیدا می کنند.
شیوع این بیماری چقدر است؟
این عارضه شایعترین عفونت واژن در خانمهای سنین باروری است.

افراد چگونه به این بیماری مبتلا می شوند؟
علت اصلی این عارضه به طور کلی در خانمها شناخته نشده است. به طور طبیعی واژن دارای میزان بیشتری از باکتریهای مفید و تعداد اندکی از باکتریهای زیان آور می باشد. باکتریال وازینوزیس وقتی بروز می کند که تعاد باکتریهای زیان آور افزایش می یابد. برخی عوامل مانند نزدیکی های مکرر و استفاده از دوشهای واژینال یعنی شستشوی داخل واژن با مواد مختلف بهداشتی و آرایشی به صورت مکرر و ای یو دی ، تعادل طبیعی باکتریهای واژینال را به هم ریخته ، زنان را در خطر ابتلا به این عارضه قرار می دهد.

علایم و نشانه های عفونت باکتریال واژن چیست؟
افزایش ترشحات واژن همراه با بویی ناخوشایند، نشانه این بیماری است. در برخی از زنان این ترشحات بویی شبیه به بوی ماهی پیدا می کند. بویژه پس از آمیزش. زیرا ریختن مایع منی در واژن، موجب تغییر PH وازن شده و بویی شبیه به بوی ماهی از واژن متساعد می شود.
در صورت وجود ترشحات، رنگ ترشح اعلب سفید مایل به خاکستری بوده و ممکن است کمی رقیق باشد. گاهی سوزش ادرار و خارش اطراف واژن نیز در برخی افراد گزارش می شود. در برخی خانمهای مبتلا به عفونت باکتریایی واژن هیچ نشانه خاصی مشاهده نمی شود.

عوارض عفونت باکتریایی واژن چیست؟

• افزایش احتمال بیماری التهابی لگنPID

در صورتی که خانمی به تازگی جراحیهایی مانند برداشتن رحم یا هیسترکتومی و یا کورتاژ انجام داده باشد. و به عفونت باکتریایی واژن مبتلا شود امکان سرایت عفونت به قسمتهای بالتر دستگاه تناسلی و افزایش بروز بیماری التهابی لگن وجود دارد.
بیماری التهابی لگن نیز می تواند موجب افزایش احتمال نازایی، اسیب به لوله های رحمی و افزایش خطر بارداری خارج رحمی شود.

• افزایش احتمال ابتلا به بیماریهای منتقل شونده از راه جنسی STIs

اگر چه عفونت باکتریایی واژن ؛ در افراد باکره نیز رخ می دهدو الزاما عفونت مقاربتی نیست. اما شواهدی در مورد انتقال مقاربتی آن نیز وجود دارد. عفونت باکتریایی واژن می تواند باعث افزایش ابتلا به بیماریهای مقاربتی دیگر مانند کلامیدیا و گنوره شود.

• افزایش احتمال بروز زایمان زودرس و تولد نوزاد با وزن پایین( کمتر از2500 گرم)

زنان باردار مبتلا به این بیماری در صورت عدم درمان در معرض خطر زایمان زودرس و تولد نوزادن با وزن پایین هستند.

عفونت باکتریایی واژن چگونه تشخیص داده می شود؟
ماما یا پزشک، یاید واژن را از نظر علایم عفونت باکتریایی واژن معاینه کرده و با انجام پاپ اسمیر این تشخیص را قطعی کند.
در دختران باکره، وجود ترشحات بودارو زردرنگ می تواند تشخیصی باشد.

چگونه می توان از این بیماری پیشگیری کرد؟
رعایت بهداشت جنسی پیش و پس از هر آمیزش ، می تواند از بروز این بیماری پیشگیری کند .
شستشو با آب ساده بدون استفاده از صابون و محلولهای خاص آرایشی که PH واژن را به هم می زنند.

عدم استفاده از دوشهای واژینال مثلا استفاده از سرکه- جوش شیرین- و سایر محلولهای بهداشتی آرایشی به صورت مکرر که موجب به هم خوردن توازن باکتریهای واژن می شود.
استفاده کامل از یک دوره داروی آنتی بیوتیک تجویز شده توسط ماما یا پزشک. حتی با وجود برطرف شدن علایم.
عدم استفاده از روشهای نامعقول روابط جنسی که میران انتقال بیماریهای مقاربتی را افزایش می دهد.

درمان عفونت باکتریایی واژن کدامست؟
همه خانمهایی که علایم عفونت باکتریال وازن را دارند، باید با آنتی بیوتیک مناسب مانند مترونیدازول درمان شوند تا از بروز عوارض بعدی مانند بیماری التهابی لگن پیشگیری شود.
درمان بویژه برای خانمهای باردار بسیار مهم است. همه خانمهای بارداری که تاکنون سابقه زایمان زودرس و یا تولد نوزادان کم وزن و نارس داشته اند، بدون توجه به حضور علایم باید برای تشخیص عفونت باکتریایی واژن درمان شوند و در صورت وجود باکتریال واژینوز مورد درمان قرار گیرند.

برخی از پزشکان توصیه می کنند همه زنانی که تحت عمل هیسترکتومی ویا سقط جنین قرار می گیرند باید قبل از جراحی ، صرفنظر از وجود علایم تحت درمان باکتریال واژینوز قرار گیرند تا از بروز بیماری التهابی لگن پیشگیری شود.